Page 34 - Çınar
P. 34
34 Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Çınar E-dergisi 7. Sayı Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Çınar E-dergisi 7. Sayı 35
Tarkan Hoca’nın Denizli ile bağlantısı, 1994 yılında Denizli
BAĞLAMA YAPIMI Atatürk İlköğretim Okuluna atanması ile başlıyor. Üç yıl müzik
öğretmenliği yapıyor bu okulda. 1997'de mecburi hizmeti için
arkan Hoca, 1970 Sinop doğumludur ve Sinop’a yani memleketine tayin ediliyor. Tarkan Hoca’nın
Taslen Sinopludur. İlk ve orta öğrenimini bağlama yapımı hikâyesi 1998’de Sinop’ta başlıyor. Bağlama
Sinop’ta tamamlamıştır. 1988-1993 yıllarına yapımını Ahmet Akın Usta’dan yaz tatillerinde Samsun’a gidip
tekabül eden yükseköğrenimini İTÜ/Türk gelerek öğrenmeye başlıyor. Bir zamanlar Ahmet Akın Usta’nın
Müziği Devlet Konservatuvarı/Temel Bilimler çırağı olan Tarkan Hoca, bugün işin ehli ustalardan biri
bölümünde tamamlamıştır. Aynı zamanda oluyor. Yine 1998 de kendi atölyesini açıyor Sinop’ta. babasıyla
Denizli Hakkı Dereköylü Güzel Sanatlar beraber çalışıyorlar. Tarkan Hoca, 1999 yılında güzel sanatlar
Lisesinde “Bağlama Öğretmeni” olarak görev liseleri öğretmen alımı sınavına giriyor ve sınavı kazanıyor.
yapıyor hocamız. Hem yapıyor hem çalıyor, Dört yıl Sinop Güzel Sanatlar Lisesinde öğretmenlik yapıyor.
hem de öğretiyor. 2003 yılında tayinini Denizli’ye istiyor ve Denizli’ye yerleşiyor.
2003 yılından 2006 yılına kadar Denizli’de çeşitli okullarda
Tarkan Hoca; bağlama çalmayı küçük yaşta, babası Ferruh Güven'den öğrenmiş, Kendi tabirine göre, bağlama öğretmenlik yapıyor ve akabinde 2006 yılında Denizli Hakkı Sohbetimizin sonunda bize çaldığı bağlamayı
tınılarını henüz doğmadan önce dinlemeye başlamış. Çocukluğuna dair hafızasında kalan şey ise babasının Dereköylü Güzel Sanatlar Lisesinde göreve başlıyor. Hocamız da İngiltere’ye özel olarak yaptığını ve
profesyonel bir şekilde çaldığı bağlama. Babasının hocalığında, uzun yıllar usta-çırak öğreniminin içinde, hâlâ bu okulda görev yapmaktadır. göndermek üzere olduğunu söylemişti.
yaşayarak öğrenmiş halk kültürünü de, bağlama icrasını da. Gençlik yıllarına geldiğinde ise o yıllarda pek Hocamız ile sohbet keyiflendikçe keyifleniyor. En çok merak Almanya, Hollanda gibi Avrupa ülkelerinde
çok insana ilham kaynağı olan Muhabbet albümlerini Tarkan Güven de sıklıkla dinler olmuş. Konservatuvara ettiğim soruyu soruyorum heyecanla: de özel yaptığı bağlamalar hâlâ sorunsuz icra
girene kadar da nota bilmeden icra etmiş bağlamayı. Hocam, niçin girdiniz bu yola? İnsan neden bu kadar edilmektedir. Tarkan Hoca malzemelerin kargo
yoğunluğunun arasında bir de bu işin işçiliğine soyunur ki? ile il dışından geldiğini söyledi.
Hocam, bağlama çalmaya nasıl başladınız? Öğretmensiniz, hem de güzel sanatlar lisesi gibi bir yerde. Tarkan Hoca'm, bağlama yapımıyla ilgili neler
Öncesinde ve hâlâ devam etmekte olan aktif müzik işleriniz
-Tabii, yedi yaşımdan bu yana bağlama çalıyorum. Zamanında de var. Koro şefliğinden, kurs vermeye kadar… söylersiniz?
radyo sınavlarına girmek istediysem de dedem buna izin Tarkan Hoca gülümsedi. Verdiği cevapların bende uyandırdığı Bağlama teknelerini kendim oymuyorum,
vermemiş. Babam iyi bağlama çalar, iyi bir müzisyendir. hayranlığa karşılık ben de tebessüm ettim. Bu yüzden hocama Samsun'dan getirtiyorum. Oyma olursa
Benim ilk bağlama öğretmenim de kendisi olmuştur. Şu an 77 sordukça soruyordum. Çünkü az sonra bambaşka bir kısmına kestane ve dut kullanıyorum. Bunun dörtte bir
yaşında olmasına rağmen her gün radyo programlarını takip yoğunlaşacaktık işin. Bağlama yapım aşamalarına… yarma olmasına dikkat ediyorum. Buna ustalar
eder, bağlamalarını akortlar ve radyoyla beraber çalar. Türk Hocam, bu işe ilk merakla başladığını söyledi. Kendi ‘kabuktan açma’ tabirini kullanırlar. Çünkü
Halk Müziğine aşıktır, diyebilirim. bağlamasını yapma merakı… Yıllar geçmiş, konuya malzeme halkalar kapağa paralel olur, bu da ses kalitesini
Üniversiteye girdiğim yıllarda kısa sap bağlama çok daha olan kaç bin tane ağacın özünü çekmiş içine ama hâlâ daha artıran bir olgudur. Bir diğer seçeneğimiz de
ön plandaydı. Muhabbet albümleri çok dinleniyordu. Ben kendi bağlamasını yapmamış bir üstat… Onu da sorduk hemen yaprak tekne diye adlandırılan ağaçların ince
de muhabbet albümlerini babam sayesinde öğrenmiştim ve hocaya. Kaçar mı? Bu işi bıraktığı gün yapacakmış kendi ince doğranıp, kalıpta ısıtılıp bükülmesiyle elde
eserleri çalabiliyordum. Konservatuvara gidene kadar nota bağlamasını. Jübilesini kendisine yapacak hocamız anlaşılan. edilen gövde cinsinden yapılan bağlamalardır.
bilmiyordum ve nota öğrenmek bana çok zor geliyordu. İşin altında başka şeyler de var tabi. Hocamız işin toplumsal Bu şekilde daha az ağaç zayiatı olur, bir oyma
Ama kulaktan birçok eseri çalabiliyordum. 1988 yılında İTÜ boyutunu da açıkladı bize. tekne yapılacak ağaçtan dört adet yaprak tekne
Devlet Konservatuvarı Temel Bilimler Bölümünü kazandım. Kendi bağlamamı yapma hevesiyle çıktığım bu yolda bağlama yapılabilir, ağaç israfını önlemek açısından
Konservatuara girdikten sonra uzun sap bağlama ile tanıştım öğretmeni olmamın avantajıyla üst düzey çalgı yapmak, yaprak gövdeden yapılanlar daha çok üretiliyor.
ve sudan çıkmış balığa döndüm. Sanki yeniden bağlamaya hedefime ulaşmak için hâlâ araştırıyor ve çaba sarf ediyorum. Yaprak gövde şeklinde yapılan bağlamalarda
başlamış gibi oldum. Daha kendime bağlama yapmadım. Son bağlamayı kendime ardıç veya dut tercih ediyorum, çıkan tınıları
Konservatuvar döneminde Nida Tüfekçi, Orhan Dağlı ve yapmayı düşünüyorum. “Oldum.” dediğim anda bu mesleği beğeniyorum, sap ağacı olarak akça ağaç
Erdoğan Eskimez hocalardan bağlama dersi aldım. 1992 bırakmayı düşünüyorum. Çırak yetiştirmek ve bu mesleği kullanıyorum, dayanımı ve esnemesi güzel bir
yılında İÜ Türk Müziği İcra Heyeti ile misafir sanatçı olarak gelecek nesillere aktarmak öncelikli hedeflerimden biri. ağaç.
çalıştım, burada Adnan Ataman, Zeki Adsız ve Zafer Dalgıç Hocamız işin toplumsal kısmından bahsettikten sonra Bir bağlamada ilk aradığım özellik, çalım
hocalarla çalışma fırsatı yakaladım. Zeki Adsız (Sarı Zeki) sorularımız üzerine sağ olsun bağlama yapımının teknik rahatlığı ve tel yüksekliğidir. Bağlamanın çalımı
hoca ustam oldu, Denizli ve bölgesindeki önemli zeybekleri kısmına değinmeye başladı. Tarkan Hoca'mız bağlama rahat ise o iyi bir ustanın yapımıdır. Bununla
çalmayı kendisinden öğrendim. Konservatuvar yılları benim yapımında dut, maun, karaağaç, kızıl ardıç gibi kaliteli ağaç birlikte malzemede kuvvetlilik ararım.
için önemli bir dönemdi. Şu an öğrencilerimle usta çırak malzeme kullanmaktadır.
ilişkimiz biraz daha kuramsal ve teorik bilgiye kaydı. Sinop, Samsun, İstanbul, Bursa, Hakkâri Yüksekova, Tunceli,
Tarkan Hocamız, okul yıllarında Sabahat Aslan, Necla Abken Kırklareli, Hatay, Bodrum gibi bazı illerimize de bağlama
ve Nuray Hafiftaş gibi birçok ünlü sanatçıya bağlaması ile göndermektedir.
eşlik etmiş, İstanbul’da birçok derneğe halkoyunları müzisyen
gurubuyla eşlik etmiş yarışmalara katılmış ve yine birçok özel
ve resmi kurumlarda koro şefliği ve bağlama öğretmenliği
yapmış.