Page 46 - ÇINAR DERGİSİ 5.SAYI
P. 46

Ayrıca;  usta-çırak ilişkisindeki karşılıklı güven      Bizler de 21. yüzyıl insanları olarak hem mesleki
                                                                                                                             duygusu, çırağın mesleğinde uzmanlaşması için           anlamda hem  ahlaki anlamda ahiliğin temel  yapı
                                                                                                                             olumlu bir iş atmosferi de oluşturmuştur. Öte yandan    taşlarını çok iyi tespit etmeli , ahilik uygulamalarını
                                                                                                                                                                                     günümüz koşullarına adapte ederek eğitimde, sosyal
                                                                                                                             Ahilik anlayışı ustaya da çırağını en iyi şekilde
                                          AHİLİK   VE                                 Güney Çok                              yetiştirme sorumluluğu yüklediği için ustanın           hayatta ve iktisadi hayatta önemli gelişmelere yol
                                                                                                                             bu konuya özen göstermesini de bir nevi zorunlu
                                                                                                                                                                                     vermeliyiz.
                                          MESLEKİ                                     Programlı                              kılmıştır. Usta- çırak anlayışı sadece esnafların
                                                                                                                             arasında değil aynı zamanda  meslek liselerinde
                                          EĞİTİM                                      Anadolu Lisesi                         eğitim veren öğretmen- öğrenci ilişkilerinde de bir nevi   Sultan COŞGUN
                                                                                                                             usta-çırak ilişkisi kendini göstermektedir.(Fotoğraf 1)
                                                                                                                             Ahilik sisteminin uygulandığı anlayışla   mesleki         Güney Çok Programlı Anadolu Lisesi
                                                                                                                             eğitimden geçen  çırak, aynı zamanda ücret karşılığı      Müdür Yardımcısı ve Tarih Öğretmeni
                                                                                                                             üretime katılıyordu. Böylelikle çırak, hem üretime
                                                                                                                             katılıyor hem   tecrübe sahibi oluyor hem de geçimini
                                                                                                                             sağlıyordu. Bu durumu   günümüz mesleki eğitim
                                                                                                                             anlayışı içerisinde, meslek lisesi öğrencilerinin
                                                                                                                             belirli bir teorik eğitim aldıktan sonra bu bilgilerini
                       Fotoğraf 1                                                                                            uygulama imkanı buldukları staj eğitimi kapsamında
                                                                                                                             değerlendirebiliriz .Aynı ahilik sisteminde olduğu
        Türk kültürü açısından oldukça önemli bir yere sahip   temel unsuru olan bilgi, beceri ve alışkanlıklara             gibi öğrenciler hem tecrübe ve pratiklik kazanırken
        olan Ahilik geleneğinin temelinde esnaflık vardır.     sahip  yüksek    verimi  gerçekleştirecek    kalifiye         hem de bundan belirli bir ücret almaktadır.
        Ahilik, Türk kültürünün birçok özelliğini içerisinde   insan gücünün yetiştirilmesi çok büyük önem arz
        barındırmaktadır.İlk olarak 13. yüzyılda ortaya çıkan   etmektedir. Kalifiye elemanların bilgi ve becerisi,          Ayrıca Ahilik anlayışı , sadece mesleki eğitim
        ve Moğol İstilası’ndan kaçan  Türklerin  Anadolu’ya    ekonomik başarının da temelini oluşturmaktadır.               değil aynı zamanda belirli bir ahlaki anlayışı da
        gelerek burada gelerek burada kurdukları bir  esnaf    Özellikle  günümüzde  hızlı  teknolojik  gelişme  ve          bünyesinde barındıran bir sistemdir. Olgun bir kişilik
        teşkilatıdır. Bu teşkilatın amacı Anadolu’daki Türk    dünya düzeyindeki yapılaşma değişiminde  mesleki              gelişimini destekleyen, güzel ahlak ve doğruluğun da
        zanaatinin gelişimini sağlamak ve üyeleri arasında     teknik eğitimin çok büyük işlevi bulunmaktadır.               yetiştirilen meslek erbabında var olmasını şart koşan
        dayanışma ve de kardeşliği geliştirmektir. Kurucusu     Bilim ve teknolojideki gelişmelere parelel olarak            bir anlayıştır. Ahiler  zaviye denilen yerlerde her
        Ahi Evran olarak bilinen bu teşkilatın içerisinde yer   ihtiyaç  duyulan  insan  gücünün  yetiştirilmesi  yine       akşam farklı konularda o işin uzmanları tarafından
        alan örgütler kendilerine dini ve ahlaki kuralları     meslek eğitimi sayesinde gerçekleşmektedir.                   meslek ahlakı, genel ahlak ve terbiye kuralları, dini
        örnek almışlardır.                                                                                                   bilgiler anlatılırdı. Bu uygulamalar  ahiler arasında
                                                               Yukarıda da bahsedildiği gibi mesleki eğitim aslında          birlik beraberlik ve dayanışma  duygularının
        Çırak, kalfa ve usta ilişkisi içerisinde mesleğin      bizim  sosyo-ekonomik geçmişimiz içerisinde                   oluşmasında ve yaşatılmasında oldukça etkili
        incelikleri ve sırları en iyi şekilde öğretilirken mesleki   oldukça özenle işlenmiş ve uygulanmış, dolayısıyla      olmaktaydı. Yine günümüz eğitim-öğretim anlayışı
        eğitim noktasında oldukça hassasiyet gösterilmiştir.   bizim millet olarak çok da yabancı olmadığımız bir            içerisinde dürüstlük, sorumluluk sahibi, başkalarının
        Ayrıca  Ahilik anlayışında tüketicinin korunmasına     kavramdır. Ahilik  dediğimiz bu sistemle  mesleki             haklarına saygı duyan iyi ahlaklı esnafların yetişmesi
        da son derece dikkat edilmiş ve bu yönde çalışmalar    eğitimin  tohumları sağlam bir şekilde atılmıştır.            hedeflenmektedir. Bu amaçla da esnaflara yönelik
        yapılmıştır. Bu bakımdan ahilik ,günümüz mesleki       Türk milletinin fıtratında var olan üretme yetisi             çeşitli alanlarda birçok eğitim faaliyeti düzenlenerek
        eğitim anlayışının da temelini oluşturmaktadır.        İslamiyet’in  kabulü ile   daha ulvi  bir  anlayışa           esnafların sahip oldukları niteliklerin arttırılması
        ’İnsan’ unsurunu merkezine alan bir anlayışla          bürünmüştür. Yüzyıllar boyu bu anlayış nakış nakış            hedeflenmektedir.( Fotoğraf 2)
        özellikle gençlere büyük bir önem verilmiş ve          Anadolu insanının  içine işlenmiş  ve  bir dönem                                                                                          Fotoğraf 2
        onların taze, zinde kuvvetlerinden yararlanılarak,     tüm dünyaya örnek olacak bir seviyeye gelmiştir.              Yine esnaflar arasında dayanışma ve kaynaşmayı
        gençlerin bir meslek sahibi olmalarına, içinde         Ahilik anlayışının özellikleri ve uygulanma biçimleri         sağlamak adına  çeşitli  sosyal  etkinlikler  günümüz
        yaşadıkları topluma faydalı birer birey olmalarına     günümüzde birçok ülke tarafından hassasiyetle                 esnaf teşkilatları arasında da yapılmaktadır. Bu
        dikkat edilmiştir.                                     incelenmiş hem mesleki eğitim anlayışları hem                 etkinliklere aileleri ile birlikte katılan esnaflar
                                                               de iktisadi yapılarının şekillenmesinde etkili                özellikle ramazan ayında iftarlara  katılarak hem de
        Mesleki eğitim konusunda köklü tarihimizde             olmuştur. Çünkü Ahilik sistemi çalışmayı ve                   dini hem de sosyal anlamda gelişimlerine katkıda
        bu kadar önemli  uygulama örnekleri varken bu          üretmeyi şart koşmuş;  meslek  edinmek,  meslekte             bulunmuşlardır.
        kapsamda günümüz mesleki eğitim anlayışını             uzmanlaşmak, kaliteli mal üretmek bu anlayışın en
        bu çerçevede yeniden geliştirmek en büyük              temel unsurlarından biri olmuştur. Küçük yaşlardan
        hedeflerimizden biri olmalıdır. Çünkü  ülkelerin       itibaren mesleki eğitim başladığı için Ahi esnafının
        gelişmesinde ve kalkınmasında sanayileşmenin           mesleğinin ayrıntılarını öğrenerek yetişmesi doğal
                                                               bir sonuç olarak karşımıza çıkmaktadır.

        46                                                                                                                                                                                                                            47
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51