Page 47 - ÇINAR DERGİSİ 5.SAYI
P. 47

Ayrıca;  usta-çırak ilişkisindeki karşılıklı güven      Bizler de 21. yüzyıl insanları olarak hem mesleki
      duygusu, çırağın mesleğinde uzmanlaşması için           anlamda hem  ahlaki anlamda ahiliğin temel  yapı
                                                      olumlu bir iş atmosferi de oluşturmuştur. Öte yandan   taşlarını çok iyi tespit etmeli , ahilik uygulamalarını
                                                              günümüz koşullarına adapte ederek eğitimde, sosyal
      Ahilik anlayışı ustaya da çırağını en iyi şekilde
 AHİLİK   VE    Güney Çok   yetiştirme sorumluluğu yüklediği için ustanın   hayatta ve iktisadi hayatta önemli gelişmelere yol
      bu konuya özen göstermesini de bir nevi zorunlu
                                                              vermeliyiz.
 MESLEKİ   Programlı   kılmıştır. Usta- çırak anlayışı sadece esnafların
      arasında değil aynı zamanda  meslek liselerinde
 EĞİTİM  Anadolu Lisesi     eğitim veren öğretmen- öğrenci ilişkilerinde de bir nevi   Sultan COŞGUN
      usta-çırak ilişkisi kendini göstermektedir.(Fotoğraf 1)
      Ahilik sisteminin uygulandığı anlayışla   mesleki         Güney Çok Programlı Anadolu Lisesi
      eğitimden geçen  çırak, aynı zamanda ücret karşılığı      Müdür Yardımcısı ve Tarih Öğretmeni
      üretime katılıyordu. Böylelikle çırak, hem üretime
      katılıyor hem   tecrübe sahibi oluyor hem de geçimini
      sağlıyordu. Bu durumu   günümüz mesleki eğitim
      anlayışı içerisinde, meslek lisesi öğrencilerinin
      belirli bir teorik eğitim aldıktan sonra bu bilgilerini
 Fotoğraf 1  uygulama imkanı buldukları staj eğitimi kapsamında
      değerlendirebiliriz .Aynı ahilik sisteminde olduğu
 Türk kültürü açısından oldukça önemli bir yere sahip   temel unsuru olan bilgi, beceri ve alışkanlıklara   gibi öğrenciler hem tecrübe ve pratiklik kazanırken
 olan Ahilik geleneğinin temelinde esnaflık vardır.   sahip  yüksek    verimi  gerçekleştirecek    kalifiye   hem de bundan belirli bir ücret almaktadır.
 Ahilik, Türk kültürünün birçok özelliğini içerisinde   insan gücünün yetiştirilmesi çok büyük önem arz
 barındırmaktadır.İlk olarak 13. yüzyılda ortaya çıkan   etmektedir. Kalifiye elemanların bilgi ve becerisi,   Ayrıca Ahilik anlayışı , sadece mesleki eğitim
 ve Moğol İstilası’ndan kaçan  Türklerin  Anadolu’ya   ekonomik başarının da temelini oluşturmaktadır.   değil aynı zamanda belirli bir ahlaki anlayışı da
 gelerek burada gelerek burada kurdukları bir  esnaf   Özellikle  günümüzde  hızlı  teknolojik  gelişme  ve   bünyesinde barındıran bir sistemdir. Olgun bir kişilik
 teşkilatıdır. Bu teşkilatın amacı Anadolu’daki Türk   dünya düzeyindeki yapılaşma değişiminde  mesleki   gelişimini destekleyen, güzel ahlak ve doğruluğun da
 zanaatinin gelişimini sağlamak ve üyeleri arasında   teknik eğitimin çok büyük işlevi bulunmaktadır.   yetiştirilen meslek erbabında var olmasını şart koşan
 dayanışma ve de kardeşliği geliştirmektir. Kurucusu     Bilim ve teknolojideki gelişmelere parelel olarak   bir anlayıştır. Ahiler  zaviye denilen yerlerde her
 Ahi Evran olarak bilinen bu teşkilatın içerisinde yer   ihtiyaç  duyulan  insan  gücünün  yetiştirilmesi  yine   akşam farklı konularda o işin uzmanları tarafından
 alan örgütler kendilerine dini ve ahlaki kuralları   meslek eğitimi sayesinde gerçekleşmektedir.   meslek ahlakı, genel ahlak ve terbiye kuralları, dini
 örnek almışlardır.               bilgiler anlatılırdı. Bu uygulamalar  ahiler arasında
 Yukarıda da bahsedildiği gibi mesleki eğitim aslında   birlik beraberlik ve dayanışma  duygularının
 Çırak, kalfa ve usta ilişkisi içerisinde mesleğin   bizim  sosyo-ekonomik geçmişimiz içerisinde   oluşmasında ve yaşatılmasında oldukça etkili
 incelikleri ve sırları en iyi şekilde öğretilirken mesleki   oldukça özenle işlenmiş ve uygulanmış, dolayısıyla     olmaktaydı. Yine günümüz eğitim-öğretim anlayışı
 eğitim noktasında oldukça hassasiyet gösterilmiştir.   bizim millet olarak çok da yabancı olmadığımız bir   içerisinde dürüstlük, sorumluluk sahibi, başkalarının
 Ayrıca  Ahilik anlayışında tüketicinin korunmasına   kavramdır. Ahilik  dediğimiz bu sistemle  mesleki   haklarına saygı duyan iyi ahlaklı esnafların yetişmesi
 da son derece dikkat edilmiş ve bu yönde çalışmalar   eğitimin  tohumları sağlam bir şekilde atılmıştır.   hedeflenmektedir. Bu amaçla da esnaflara yönelik
 yapılmıştır. Bu bakımdan ahilik ,günümüz mesleki   Türk milletinin fıtratında var olan üretme yetisi   çeşitli alanlarda birçok eğitim faaliyeti düzenlenerek
 eğitim anlayışının da temelini oluşturmaktadır.   İslamiyet’in  kabulü ile   daha ulvi  bir  anlayışa   esnafların sahip oldukları niteliklerin arttırılması
 ’İnsan’ unsurunu merkezine alan bir anlayışla     bürünmüştür. Yüzyıllar boyu bu anlayış nakış nakış   hedeflenmektedir.( Fotoğraf 2)
 özellikle gençlere büyük bir önem verilmiş ve   Anadolu insanının  içine işlenmiş  ve  bir dönem   Fotoğraf 2
 onların taze, zinde kuvvetlerinden yararlanılarak,   tüm dünyaya örnek olacak bir seviyeye gelmiştir.  Yine esnaflar arasında dayanışma ve kaynaşmayı
 gençlerin bir meslek sahibi olmalarına, içinde   Ahilik anlayışının özellikleri ve uygulanma biçimleri   sağlamak adına  çeşitli  sosyal  etkinlikler  günümüz
 yaşadıkları topluma faydalı birer birey olmalarına   günümüzde birçok ülke tarafından hassasiyetle   esnaf teşkilatları arasında da yapılmaktadır. Bu
 dikkat edilmiştir.   incelenmiş hem mesleki eğitim anlayışları hem   etkinliklere aileleri ile birlikte katılan esnaflar
 de iktisadi yapılarının şekillenmesinde etkili   özellikle ramazan ayında iftarlara  katılarak hem de
 Mesleki eğitim konusunda köklü tarihimizde   olmuştur. Çünkü Ahilik sistemi çalışmayı ve   dini hem de sosyal anlamda gelişimlerine katkıda
 bu kadar önemli  uygulama örnekleri varken bu   üretmeyi şart koşmuş;  meslek  edinmek,  meslekte   bulunmuşlardır.
 kapsamda günümüz mesleki eğitim anlayışını   uzmanlaşmak, kaliteli mal üretmek bu anlayışın en
 bu çerçevede yeniden geliştirmek en büyük   temel unsurlarından biri olmuştur. Küçük yaşlardan
 hedeflerimizden biri olmalıdır. Çünkü  ülkelerin   itibaren mesleki eğitim başladığı için Ahi esnafının
 gelişmesinde ve kalkınmasında sanayileşmenin   mesleğinin ayrıntılarını öğrenerek yetişmesi doğal
 bir sonuç olarak karşımıza çıkmaktadır.

 46                                                                                                            47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52