Page 21 - ÇINAR DERGİSİ 5.SAYI
P. 21

İSTİKLÂL MARŞI ŞAİRİ
 TASAVVUF                                                           MEHMET ÂKİF ERSOY’UN

 EDEBİYATI                                                          MANZUMELERİ VE

 VE TÜRKÇENİN BÜYÜK

 ŞAİRİ: YUNUS EMRE                                                  SAFAHAT







 İşidin ey yarenler aşk bir güneşe benzer
 Aşık olmayan gönül misal-i taşa benzer
 Taş gönülde ne biter dilinde ağu tüter

 Nice yumşak söylese sözü savaşa benzer                             Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
                                                                    Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.
                                                                    O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;
                                                                    O benimdir, o benim milletimindir ancak.

 Türk tasavvuf edebiyatı sahasında kendine has bir tarzın kurucusu olan Yûnus Emre, Ahmed Yesevî ile başlayan   İstiklâl Marşımız’ın şairi Mehmed Âkif’ Ersoy’un
 tekke şiiri geleneğini özgün bir söyleyişle Anadolu’da yeniden ortaya koymuş ve Rumeli coğrafyasında gelişen   sağlığında yedi ayrı kitap hâlinde bazıları birkaç defa   Çatma, kurban olayım çehreni ey nazlı hilâl!
 tasavvuf edebiyatı ondan büyük ölçüde etkilenmiştir. Yûnus tasavvufî düşünceyi derinden kavrayıp yaşamış;   basılan, ölümünden sonra tek cilt olarak yayımlanan   Kahraman ırkıma bir gül… ne bu şiddet bu celâl?
 ilâhilerinde samimiyeti, heyecan ve aşkıyla derinlikli, akıcı bir üslûba ulaşmış, bütün insanlığı ilâhî aşka,   ve tamamı aruzla yazılmış 11.240 mısralık 108   Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helâl,
 kardeşliğe, merhamet ve şefkate davet etmiş, insan olmanın, kendini bilmenin, Cenâb-ı Hakk’a ulaşmanın   manzumeden ibaret külliyatının genel adı Safahat’tır.   Hakkıdır, Hakk’a tapan, milletimin istiklâl
 şartlarını ve yollarını anlatmıştır. Her şeyden önce Yûnus’un tasavvuf anlayışı Kur’an ve Sünnet’e, kendisinden   Birinci kitabın dışında diğerlerinin ayrıca birer adı
 önce yaşayan mutasavvıfların düşüncelerine ve tecrübelerine dayanır. Gerçekte Yûnus’un sevgi temeli üzerine   da bulunmaktadır.
 kurulu düşünce dünyası insanı sevme noktasında kalmayıp Allah sevgisine uzanır. Ondaki sevgi, kademe
 kademe zerreden küreye bütün varlığı içine alan ilâhî bir sevgiye dönüşür. Şiirlerinde çevresinden, tabiattan,   1. Safahat: Birinci Kitap. Bazıları İslâm tarihinden alınmış vak‘alar üzerine kurulmuş, çoğu sosyal dertleri
 insanî değerlerden bazı örnekler verse de Yûnus hiçbir zaman maddî unsurları amaç edinmemiştir. Her şeyin   konu edinen kırk dört şiirden oluşur. Bunlardan “Tevhid yahut Feryad”, “Ezanlar”, “Cânan Yurdu”, “İstiğrak”,
 özünde mevcut mutlak varlık olunca varlıklara ve insana verilen değer de Allah için olmaktadır. Onun tarif   “Hasbihal” mistik ve felsefî konularda yazılmış lirik şiirlerdir.
 ettiği insan Hz. Peygamber’in şahsında temsil edilen “insân-ı kâmil”dir (er kişi). Bu insan yaratılış gayesi olan   2. Safahat: İkinci Kitap: Süleymaniye Kürsüsünde. Âkif’in İslâm dünyası, Müslümanlar ve İslâm ideali
 ilâhî ahlâka ulaşmış, üstün özelliklerle donanmıştır.   konusundaki fikirlerini yansıtan 1002 mısralık tek bir manzumedir.
 Yûnus’a göre ahlâk insana yakışmayan davranışları terkedip ilâhî yaratılıştaki asla (fıtrat-ı asliyye)   3. Safahat: Üçüncü Kitap: Hakkın Sesleri. Balkan savaşlarındaki mağlûbiyetler sebebiyle çekilen ıstırapların
 yönelmektir… Yûnus Emre insân-ı kâmilin üstün özelliklerini sayarak insanların bu mertebeye ulaşmasını   dile getirildiği on şiirden oluşur. Bu şiirler âyetlere ve hadisere dayanılarak yazılmıştır.
 ister ve onları aşka, ilâhî aşka ve tevhide davet eder. Bunun için izlenecek yol bellidir: Tapduk Emre’nin   4. Safahat: Dördüncü Kitap: Fatih Kürsüsünde. 1692 mısralık tek bir manzumedir. Eserde çalışmanın ve
 izinden yürümek ve onun mânevî şahsında temsil ettiği Muhammedî ahlâkın rengine boyanıp benlikten   terakkinin önemi üzerinde durulmuştur.
 geçmek, “fenâfillâh”a ulaşmak. Ancak mâna yolu nefs-i emmâresine yenik düşen insanlara kapalıdır. Yûnus   5. Safahat: Beşinci Kitap: Hâtıralar. On şiirden meydana gelen kitaptaki ilk yedi şiirin dördü âyetlerin, ikisi
 bu kişiler için, “Bir zerre aşkı olmayan belli bilin yabandadır.”; “Aşkı olmayan gönül misâl-i taşa benzer.”; “Bu   hadislerin açıklaması olup bunlar arasında yer alan “Uyan” başlıklı manzume bütün Müslümanlara bir
 hayale aldanan otlar davara benzer.” der.   sesleniştir. Sondaki üç uzun manzume ise şairin Mısır, Berlin ve Medine seyahatlerinin intibalarından yola
 Yûnus tevhid ehli bir mutasavvıftır. Ona göre varlık tektir, mutlak varlık Allah’tır. Eşya Hakk’ın esmâ, ef‘âl ve   çıkarak İslâm dünyasının dertlerini dile getirdiği fikrî ve lirik şiirlerdir.
 sıfatlarının tecellisidir. Eşyanın kendine ait müstakil bir varlığı yoktur. Varlıklara bağımsız bir vücut nisbet   6. Safahat: Altıncı Kitap: Âsım. 2292 mısralık tek bir manzumeden meydana gelir. Şairin “Çanakkale Şehitlerine”
 etmek insanı şirke götürür. Bu sebeple, “Benden benliğim gitti, hep mülkümü dost tuttu.” der. Ledün ilmi   adıyla bilinen ünlü şiiri de bu bölümde yer almaktadır.
 insanın benliğinden sıyrılıp kurtulmasıyla başlar. İnsanı insan yapan öz yaratılışındaki aşk cevheridir. Aşk   7. Safahat: Yedinci Kitap: Gölgeler. Mehmed Âkif’in eski harflerle Kahire’de bastırdığı, bir kısmı daha önce
 var olmanın sebebidir; kulun eksiklerini tamamlayan, onu Hakk’a lâyık kılan bir cevherdir. Yûnus kesrette   yazılmış kırk bir şiirinden meydana gelen son kitabıdır.
 vahdet idraki içinde yaşamış bir erendir. Düşüncelerini yorumlarken onun Kur’an ve Sünnet’e bağlılığını göz
 ardı etmemek gerekir.
 Lâmiî Çelebi, “Yûnus’un şiiri baştan başa tevhid sırlarıyla dolu remizlerdir.” der. Âşık Çelebi onu, “Yûnus irfan
 mektebinde okuyan bir ârif, sözü hâle dönüştüren bir Allah dostu ve sır sahiplerinin sırlarını açıklayan bir
 dilin sahibidir.” sözleriyle tanıtır. Süleyman Şeyhî de Türkçe ibarelerle gazel ve ilâhi tarzında pek çok tasavvufî   Kaynaklar
 sırrı açıkladığını söyler.  https://islamansiklopedisi.org.tr/ahi-evran
        https://islamansiklopedisi.org.tr/haci-bektas-i-veli
        https://islamansiklopedisi.org.tr/yunus-emre
        https://islamansiklopedisi.org.tr/mehmed-akif-ersoy
 20                                                                                                            21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26