Page 43 - Çınar
P. 43

42  Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Çınar E-dergisi 7. Sayı  Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Çınar E-dergisi 7. Sayı  43
 TAVAS’TA YENİDEN HAYAT BULAN

 TERAKOTA                         Hasan Usta terakota
                                  hakkında şunları söylüyor:
                                  “Ben terakota sanatını küçük
                                  yaşlardan itibaren babamın
 Terakotanın sözcük anlamı        yanında (Necip SAVCI), ona
 İtalyanca “pişmiş toprak” anlamına   yardım ederek öğrendim,
 gelmektedir. Tarih öncesi döneme   aslında topraktan çanak
                                  çömlek yapımına benzemekle
 dayanan sanatlardandır. En eski çanak   beraber çömlekçilikten
 çömleklerin bazıları MÖ 2400 yıllarına   ayrılan noktaları vardır.
 kadar uzanmaktır.                Terakota’yı toprağı toprakla
                                  boyama sanatı diyebiliriz.
                                  Bizim yaptığımız zanaatın
                                  sanata dönüşmüş hâli.”








                                  Terakota Nasıl Yapılır?
                                  “Terakotanın asıl malzemesi topraktır. Bu zanaatın çömlekçilikten ayrılan
                                  noktaları var, mesela çamurları biraz daha ince oluyor. Kullandığımız çamur
                                  çömlek çamurundan farklı olmakla birlikte seramik çamuruna daha yakındır.
                                  Boyaları da topraktandır. Boyamada kullandığımız fırçaları kendimiz yapıyoruz.
                                  Terakotaları 1100-1200 °C' de pişiyoruz. Önceden terakotaları pişirmek için
                                  odunlu fırın kullanıyorduk. Artık elektrikli fırın kullanıyoruz. Fırınları da
                                  kendimiz tasarladık. Tabii bazen fırınlama esnasında elde etmek istediğiniz
                                  renkler yerine daha farklı renkler çıkabiliyor. Bazen de terakota fazla pişip
                                  eriyip çökebiliyor. Terakotalar, fırınlanma işi bittiğinde artık hazır hâle geliyor.”
                                  Terakotaya kimler ilgi gösteriyor?
                                  Evini ya da yaşadığı mekânları güzelleştirmek isteyen sanatseverler terakotaya
                                  ilgi gösteriyorlar. Tabii bir de müzelerdeki tarihî eser değerindeki terakotaları
                                  alamayacak sanatseverler  de bizim yaptığımız  imitasyon eserleri alıyorlar.
                                  Bizim yaptığımız terakotalar turistik bölgelerde ve bu bölgelerin mağazalarında
                                  satılıyor.
                                  Hasan Usta son olarak da şunları ekliyor:
                                  “İnşallah bu sanatı bizden sonra birileri devam ettirir. Biz şu anda hem ilk hem
                                  de son temsilciyiz. Biz bu sanatı deneme yanılma yöntemiyle birçok zorlukları
                                  geride bırakarak bugünlere geldik. Ömrümüz elverdiğince yapacağız ama sağlık
                                  sorunları da yaşıyoruz. Onun için bu sanatı yapmakta artık zorlanıyorum. Şimdi
                                  kalıcı bir eser bırakmak istiyorum. Onun için terakota sanatı ile ilgili bir kitap
                                  yazmak istiyorum. Kitapta terakota sanatı ile ilgili bulduğumuz, keşfettiğimiz
                                  incelikleri, yöntem ve teknikleri yazmak istiyorum”


 Bu zanaat Tavas ilçesinin Medet  köyünde  Türkiye’nin tek  terakota  ustası Necip  Savcı
 tarafından sürdürülmekteydi. Bu nedenle Hititliler Dönemi’ndeki gibi çanak çömlekler
 ürettiği için kendisi “Son Hititli” olarak tanınmıştır. Günümüzde ise bu zanaatı
 babasından miras alan Hasan SAVCI, yine Tavas’a bağlı kırsal bir yerleşim yeri olan Medet
 Mahallesi'nde devam etmektedir.                                          Ömer FIŞKIN

                                                                          Tavas Halk Eğitimi Merkezi Müdürü
                                                                           Kaynak: Hasan SAVCI
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48