Page 12 - bilim_dergisi
P. 12

Aycan ve Koç                 Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Bilim ve Eğitim Dergisi 1(1), 2025    *Hatice Nur KOÇ






















                                        Şekil 1.4.  Pregel Nehri Üzerindeki Königsberg Köprüleri
              Çalışmaları sonucunda böyle bir turun mümkün olmadığını kanıtlayan Euler, problemi daha rahat çalışılabilir bir şekil
              ile ifade etmiştir. İfadesindeki şekilde noktalar bölgeleri, kenarlar ise köprüleri temsil ederek oluşturulmuştur.













                                                     Şekil 1.5. Euler Grafı
              1.1 Grafların Kullanım Alanları

              Graf  Teori  Bilgisayar  Bilimi  ve  Algoritmalar,  Mühendislik  ve  İletişim  Ağları,  Biyoloji  ve  Sağlık,  Kriptografi  ve
              Güvenlik , Yapay Zeka ve Makine Öğrenimi gibi birçok farklı alanda kullanılmaktadır. Günlük hayatımızda graflar
              haritaların, yolların, güzergâhların çiziminde kullanılır.

              Birçok bulmacanın çözümü de Graf Teorideki kavramlar yardımıyla bulunabilir. Bunlar; Sekiz Çember problemi, Dört
              Küp problemi, Hampton Court Labirenti’dir.

              Sekiz çember probleminde şekil 1.6’daki gösterilen sekiz tane çemberin içine 1,2,3,4,5,6,7 ve 8 rakamlarını, hiçbir
              şekilde  bir  fazlası  ve  bir  eksiği  ile  bağlantılı  olmayacak  şekilde  konumlandırıp  konumlandırılmayacağını
              sorgulamaktadır. Her ihtimale bakmak gerekirse 8!=40320 deneme yapılması gerekir fakat bunun kolay olmayacağı
              aşikârdır. Graf teori yardımıyla daha kolay bir şekilde çözülebilmektedir.














                                                 Şekil 1.6. Sekiz Çember Problemi
              Dört küp problemindeki amaç; şekil 1.7’deki gibi açılımı gösterilen kırmızı, yeşil, mavi, sarı olarak dört farklı renk ile
              boyalı olan küpleri yine şekil 1.7’deki gibi üst üste yerleştirildiğinde her bir taraftan bakıldığında bu dört rengi de
              görülüp görülemeyeceğini belirlemektir. Dört küp probleminin çözümü ise her bir rengi bir köşe olarak kabul eden birer
              graf ile simgelendirilerek yapılabilir.










                                                                                                         3
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17