Page 38 - bilim_dergisi
P. 38

Denizli
            İl Millî Eğitim Müdürlüğü
            Bilim ve Eğitim Dergisi                                                          Denizli

                                                              Provincial Directorate of National Education
                                                   Journal of Science and Education





              Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü                           Denizli Provincial Directorate of National Education
              Bilim ve Eğitim Dergisi                                                  Journal of Science and Education
              Cilt 1, Sayı 1, 3061-9645, 2025                                        Volume 1, Issue 1, 3061-9645, 2025




                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Fen Bilimleri Öğretim Programının Sürdürülebilirlik ve
                                      Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ile İlişkisi

                                                         1*
                                 Merve EKER ÇELEBİ , Fatma TAŞKIN EKİCİ             2
                1,2 Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Bölümü, 20160,
                                                   Denizli, Türkiye
                                   1 (ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8805-6214)
                                   3 (ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7798-6021)


                 (Alınış / Received: 17.01.2025, Kabul / Accepted: 30.01.2025, Online Yayınlanma / Published Online: 31.01.2025)
            *mervee@pau.edu.tr, fekici@pau.edu.tr

               Öz: 2024-2025 Eğitim-Öğretim döneminde uygulamaya başlanan Fen Bilimleri Öğretim Programı içerisinde sürdürülebilirlik
               konuları, sürdürülebilirlikle ilişkili düşünmeye sevk eden, sosyal duygusal öğrenmeler ve sosyal  sorumluluk projeleri  yer
               almaktadır. Bu çalışmanın amacı da programda yer alan sürdürülebilirlik içeren konuların analizini yapmak ve sürdürülebilir
               kalkınma hedefleriyle ilişkilendirmektir. Nitel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bu bağlamda üçüncü
               sınıfta  Toprağı  Tanıyorum,  Tarımı  Keşfediyorum,  dördüncü  sınıfta  Sürdürülebilir  Şehirler  ve  Topluluklar,  beşinci  sınıfta
               Sürdürülebilir Yaşam ve Geri Dönüşüm, altıncı sınıfta Sürdürülebilir Yaşam ve Etkileşim, yedinci sınıfta Sürdürülebilir Yaşam
               ve Enerji ve sekizinci sınıfta Sürdürülebilir Yaşam ve Madde Döngüleri ünitelerine yer verilmiştir. Her sınıf düzeyinde son
               ünitelerde  sürdürülebilirlikle  ilgili  farklı  boyutlarda  farklı  konular  yer  almaktadır.  Sürdürülebilirlik  kavramı  öğretim
               programının  içinde  temel  yapı  taşı  olarak  planlanmıştır.  Sadece  bilişsel  düzeyde  yer  almayan  bu  kavram  aynı  zamanda
               programda okuryazarlık beceri olarak da ele alınmış ve ilişkilendirilmiştir. Zenginleştirme bölümünde öğrenme pekiştireçleri
               ile  sınıf  rutinleri  oluşturmayı,  eyleme  geçmeyi  ve  günlük  yaşamla  bağlantı  kurmayı  hedeflemiştir  ve  farklı  örneklere  ve
               projelere yer verilmiştir. Programın temel hedefi, sürdürülebilirlik bilinci ile kaynakları etkin bir şekilde kullanan, doğa ile
               uyumlu,  küresel  çevre  meselelerine  dair  bilinç  geliştiren,  muhtemel  çevre  sorunları  için  çözümler  üretebilen  ve  bilişsel
               farkındalığa  sahip  bireyler  yetiştirmektir.  Bunun  yanı  sıra,  fen  bilimleri  öğretimi  sürecinde  sürdürülebilirlik  üzerine
               yoğunlaşarak bireylerin toplumsal sorumluluk bilinci ile hareket etmesini ve ülkenin gelişimine katkıda bulunmasını sağlamak
               hedeflenmektedir. Ayrıca, sürdürülebilirlik temelli kazanımlar ve deneyimlerle bireylerin girişimci ve üretken olmaları da
               amaçlanmaktadır. Bununla birlikte sürdürülebilirlik temelinde kazandırılması hedeflenen anlayış ve deneyimlerle bireylerin
               girişimci  ve üretken olması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada programda yer alan sürdürülebilirlik konularının içeriğine ve
               kapsamına yer verilmiş ve sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle ilişkilendirilmiştir.
               Anahtar Kelimeler: Maarif Model, Fen Bilimleri, Öğretim Programı, Sürdürülebilirlik.

              Sustainability In Science Curriculum In Turkey Century Education Model And Its Relationship
                                          With Sustainable Development Goals




               Abstract: The science curriculum, which will be implemented in the 2024-2025 academic year, includes sustainability issues,
               social emotional learning that encourages thinking about sustainability, and also social responsibility projects. The aim of this
               study is to analyze the sustainability issues in the program and relate them to sustainable development goals. The screening
               model, one of the qualitative research methods, was used. In this context, the units “I Know the Soil, I Discover Agriculture”
               were included in the third grade, “Sustainable Cities and Communities” in the fourth grade, “Sustainable Life and Recycling”
               in the fifth grade, “Sustainable Life and Interaction” in the sixth grade, “Sustainable Life and Energy” in the seventh grade,
               and “Sustainable Life and Matter Cycles” in the eighth grade. The last units at each grade level include different topics related
               to sustainability in different dimensions. The concept of sustainability was planned as a basic building block in the curriculum.
               This concept, which is not only at the cognitive level, is also considered and associated as a literacy skill in the program. Indeed,



                                                                                                        29
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43