Page 38 - bilim_dergisi
P. 38
Denizli
İl Millî Eğitim Müdürlüğü
Bilim ve Eğitim Dergisi Denizli
Provincial Directorate of National Education
Journal of Science and Education
Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Denizli Provincial Directorate of National Education
Bilim ve Eğitim Dergisi Journal of Science and Education
Cilt 1, Sayı 1, 3061-9645, 2025 Volume 1, Issue 1, 3061-9645, 2025
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Fen Bilimleri Öğretim Programının Sürdürülebilirlik ve
Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ile İlişkisi
1*
Merve EKER ÇELEBİ , Fatma TAŞKIN EKİCİ 2
1,2 Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Bölümü, 20160,
Denizli, Türkiye
1 (ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8805-6214)
3 (ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7798-6021)
(Alınış / Received: 17.01.2025, Kabul / Accepted: 30.01.2025, Online Yayınlanma / Published Online: 31.01.2025)
*mervee@pau.edu.tr, fekici@pau.edu.tr
Öz: 2024-2025 Eğitim-Öğretim döneminde uygulamaya başlanan Fen Bilimleri Öğretim Programı içerisinde sürdürülebilirlik
konuları, sürdürülebilirlikle ilişkili düşünmeye sevk eden, sosyal duygusal öğrenmeler ve sosyal sorumluluk projeleri yer
almaktadır. Bu çalışmanın amacı da programda yer alan sürdürülebilirlik içeren konuların analizini yapmak ve sürdürülebilir
kalkınma hedefleriyle ilişkilendirmektir. Nitel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bu bağlamda üçüncü
sınıfta Toprağı Tanıyorum, Tarımı Keşfediyorum, dördüncü sınıfta Sürdürülebilir Şehirler ve Topluluklar, beşinci sınıfta
Sürdürülebilir Yaşam ve Geri Dönüşüm, altıncı sınıfta Sürdürülebilir Yaşam ve Etkileşim, yedinci sınıfta Sürdürülebilir Yaşam
ve Enerji ve sekizinci sınıfta Sürdürülebilir Yaşam ve Madde Döngüleri ünitelerine yer verilmiştir. Her sınıf düzeyinde son
ünitelerde sürdürülebilirlikle ilgili farklı boyutlarda farklı konular yer almaktadır. Sürdürülebilirlik kavramı öğretim
programının içinde temel yapı taşı olarak planlanmıştır. Sadece bilişsel düzeyde yer almayan bu kavram aynı zamanda
programda okuryazarlık beceri olarak da ele alınmış ve ilişkilendirilmiştir. Zenginleştirme bölümünde öğrenme pekiştireçleri
ile sınıf rutinleri oluşturmayı, eyleme geçmeyi ve günlük yaşamla bağlantı kurmayı hedeflemiştir ve farklı örneklere ve
projelere yer verilmiştir. Programın temel hedefi, sürdürülebilirlik bilinci ile kaynakları etkin bir şekilde kullanan, doğa ile
uyumlu, küresel çevre meselelerine dair bilinç geliştiren, muhtemel çevre sorunları için çözümler üretebilen ve bilişsel
farkındalığa sahip bireyler yetiştirmektir. Bunun yanı sıra, fen bilimleri öğretimi sürecinde sürdürülebilirlik üzerine
yoğunlaşarak bireylerin toplumsal sorumluluk bilinci ile hareket etmesini ve ülkenin gelişimine katkıda bulunmasını sağlamak
hedeflenmektedir. Ayrıca, sürdürülebilirlik temelli kazanımlar ve deneyimlerle bireylerin girişimci ve üretken olmaları da
amaçlanmaktadır. Bununla birlikte sürdürülebilirlik temelinde kazandırılması hedeflenen anlayış ve deneyimlerle bireylerin
girişimci ve üretken olması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada programda yer alan sürdürülebilirlik konularının içeriğine ve
kapsamına yer verilmiş ve sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle ilişkilendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Maarif Model, Fen Bilimleri, Öğretim Programı, Sürdürülebilirlik.
Sustainability In Science Curriculum In Turkey Century Education Model And Its Relationship
With Sustainable Development Goals
Abstract: The science curriculum, which will be implemented in the 2024-2025 academic year, includes sustainability issues,
social emotional learning that encourages thinking about sustainability, and also social responsibility projects. The aim of this
study is to analyze the sustainability issues in the program and relate them to sustainable development goals. The screening
model, one of the qualitative research methods, was used. In this context, the units “I Know the Soil, I Discover Agriculture”
were included in the third grade, “Sustainable Cities and Communities” in the fourth grade, “Sustainable Life and Recycling”
in the fifth grade, “Sustainable Life and Interaction” in the sixth grade, “Sustainable Life and Energy” in the seventh grade,
and “Sustainable Life and Matter Cycles” in the eighth grade. The last units at each grade level include different topics related
to sustainability in different dimensions. The concept of sustainability was planned as a basic building block in the curriculum.
This concept, which is not only at the cognitive level, is also considered and associated as a literacy skill in the program. Indeed,
29