Page 40 - bilim_dergisi
P. 40

Eker Çelebi ve Taşkın Ekici      Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Bilim ve Eğitim Dergisi 1(1), 2025    *Merve EKER ÇELEBİ

                   SKH  15.  Karasal  Yaşam:  Biyoçeşitliliği  korumak,  karasal  alanlardaki  ekosistemleri  iyileştirmek  ve
                   desteklemek ve çölleşmeyle mücadele etmek.
                   SKH 16. Barış Adalet ve Güçlü Kurumlar: Barış ve adalet sağlayacak kurumlar oluşturmak.
                   SKH 17. Amaçlar İçin Ortaklıklar: Global dünyada küresel hedefler ışığında aynı amaçlar için ortak hareket
                   edebilmek.































            Şekil 1. 17 Küresel kalkınma hedeflerinin görselleri


            Şekil 1’de küresel kalkınma hedeflerinin sembollerine yer verilmiştir. Bu görsel tüm dünya için hazırlanmış ve her bir
            amaç, küresel farkındalık yaratmak için belirgin ve renkli bir sembolle temsil edilir. Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri
            ışığında ülkemiz dahil olmak üzere birçok dünya ülkesi eğitim sistemlerini yeniden düzenlemeler yapmıştır. Örneğin;
            Türkiye’de  25  Şubat  2022’de  T.C.  Çevre,  Şehircilik  ve  İklim  Değişikliği  Bakanlığı  İklim  Şûrası  komisyonunun
            "Eğitim  ve  Farkındalık"  başlığındaki  213.  tavsiye  kararlarında;  öğretim  programlarının  sürdürülebilir  kalkınma
            hedefleri açısından gözden geçirilerek programın güncellenmesi belirtilmiştir (Kalkan, 2023).
            1.2. Milli Eğitim Bakanlığında Sürdürülebilirlik Çalışmaları

            Milli Eğitim Bakanlığı 29 Eylül 2022 yılında İklim Değişikliği Eylem Planı çerçevesinde öğretim müfredatlarının
            çevresel ve iklimle ilgili konulara uyumlu şekilde revize edileceğini, okullarda iklim atölyeleri düzenleneceğini ve
            yakın çevrede Millî Eğitim Tabiat Parklarının oluşturulacağını, "sınıflarda hava kalitesi ölçüm cihazlarının" ve "gri
            su depolama" gibi yenilikçi uygulamaların devreye sokulacağını duyurdu (MEB, 2022a).
            Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformu da “Sürdürülebilir Dünya” online platform kurdu. Çevre, iklim değişikliği ve
            sıfır atık gibi konularda eğitim içerikleri hazırlandı. Bu sayede öğrenmenin her yerde gerçekleşmesi ve geleneksel
            sınıf algısının ötesinde bir çevre eğitimi tasarlanmıştır (EBA, 2024). “Çevre Dostu 1000 Okul" projesi kapsamında
            2022-2023 eğitim öğretim yılında “Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği Dersi” Öğretim Programı ortaokul öğrencileri
            için hazırlandı (MEB, 2022b).
            Türkiye Yüzyılı vizyonu, Türkiye'nin 21. yüzyılda eğitimde, teknolojide, ekonomide ve toplumsal alanda büyük bir
            dönüşüm  geçirmesini  hedefleyen  bir  stratejidir.  Bu  vizyonun  eğitimde  değerler  eğitimi,  bilim,  teknoloji  ve
            inovasyonun  önceliklendirilmesi  ve  yerel  ve  evrensel  yaklaşımların  entegrasyonu  hedeflemektedir.  Ulusal  ve
            uluslararası kalite standartlarına uyum sağlamak, eğitimin kalitesini arttırmak, çağın gereksinimlerine uygun nitelikli
            bireyler yetiştirmek 2024 vizyonunun hedefleri arasındadır (MEB, 2024b).
            1.3. Fen Bilimleri Eğitiminde Sürdürülebilirliğin Önemi
            Fen bilimleri dersi yapısı gereği içerisinde farklı disiplinleri barındıran bütünleşik bir yapıdadır. Bu bütünleşik yapı
            içerisinde  doğa  bilimleri  ve  bu  sistemin  dengeli  ve  uyumlu  yürütülmesi  için  sürdürülebilirlik  konularını
            kapsamaktadır.  Bu  sebeple  fen  bilimleri  içerisinde  sürdürülebilirliğin  geliştirilmesi  ve  yapısının  benimsetilmesi
            önemlidir.  Ayrıca  bireylerin  bilimsel  okuryazarlık  kazanmasını  sağlayarak  çevresel,  ekonomik  ve  sosyal
            sürdürülebilirliğin desteklenmesinde kritik bir rol oynar eğitiminin niteliği büyük önem arz etmektedir (Demirbaş,
            2015; Koçulu, 2024). Ayrıca bilim eğitimi toplumsal dönüşümde kritik bir rol oynar. Bireylerin günlük yaşamlarında
            ve iş hayatlarında karşılaştıkları sorunları bilimsel yöntemleri kullanarak çözmelerine yardımcı olması, teknolojiyi
            daha  iyi  anlamalarını  ve  yenilikçi  çözümler  üretmelerini  sağlaması  (Hançer  vd,  2003),  çevresel  sorunların



                                                                                                        31
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45