Page 40 - bilim_dergisi
P. 40
Eker Çelebi ve Taşkın Ekici Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Bilim ve Eğitim Dergisi 1(1), 2025 *Merve EKER ÇELEBİ
SKH 15. Karasal Yaşam: Biyoçeşitliliği korumak, karasal alanlardaki ekosistemleri iyileştirmek ve
desteklemek ve çölleşmeyle mücadele etmek.
SKH 16. Barış Adalet ve Güçlü Kurumlar: Barış ve adalet sağlayacak kurumlar oluşturmak.
SKH 17. Amaçlar İçin Ortaklıklar: Global dünyada küresel hedefler ışığında aynı amaçlar için ortak hareket
edebilmek.
Şekil 1. 17 Küresel kalkınma hedeflerinin görselleri
Şekil 1’de küresel kalkınma hedeflerinin sembollerine yer verilmiştir. Bu görsel tüm dünya için hazırlanmış ve her bir
amaç, küresel farkındalık yaratmak için belirgin ve renkli bir sembolle temsil edilir. Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri
ışığında ülkemiz dahil olmak üzere birçok dünya ülkesi eğitim sistemlerini yeniden düzenlemeler yapmıştır. Örneğin;
Türkiye’de 25 Şubat 2022’de T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı İklim Şûrası komisyonunun
"Eğitim ve Farkındalık" başlığındaki 213. tavsiye kararlarında; öğretim programlarının sürdürülebilir kalkınma
hedefleri açısından gözden geçirilerek programın güncellenmesi belirtilmiştir (Kalkan, 2023).
1.2. Milli Eğitim Bakanlığında Sürdürülebilirlik Çalışmaları
Milli Eğitim Bakanlığı 29 Eylül 2022 yılında İklim Değişikliği Eylem Planı çerçevesinde öğretim müfredatlarının
çevresel ve iklimle ilgili konulara uyumlu şekilde revize edileceğini, okullarda iklim atölyeleri düzenleneceğini ve
yakın çevrede Millî Eğitim Tabiat Parklarının oluşturulacağını, "sınıflarda hava kalitesi ölçüm cihazlarının" ve "gri
su depolama" gibi yenilikçi uygulamaların devreye sokulacağını duyurdu (MEB, 2022a).
Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformu da “Sürdürülebilir Dünya” online platform kurdu. Çevre, iklim değişikliği ve
sıfır atık gibi konularda eğitim içerikleri hazırlandı. Bu sayede öğrenmenin her yerde gerçekleşmesi ve geleneksel
sınıf algısının ötesinde bir çevre eğitimi tasarlanmıştır (EBA, 2024). “Çevre Dostu 1000 Okul" projesi kapsamında
2022-2023 eğitim öğretim yılında “Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği Dersi” Öğretim Programı ortaokul öğrencileri
için hazırlandı (MEB, 2022b).
Türkiye Yüzyılı vizyonu, Türkiye'nin 21. yüzyılda eğitimde, teknolojide, ekonomide ve toplumsal alanda büyük bir
dönüşüm geçirmesini hedefleyen bir stratejidir. Bu vizyonun eğitimde değerler eğitimi, bilim, teknoloji ve
inovasyonun önceliklendirilmesi ve yerel ve evrensel yaklaşımların entegrasyonu hedeflemektedir. Ulusal ve
uluslararası kalite standartlarına uyum sağlamak, eğitimin kalitesini arttırmak, çağın gereksinimlerine uygun nitelikli
bireyler yetiştirmek 2024 vizyonunun hedefleri arasındadır (MEB, 2024b).
1.3. Fen Bilimleri Eğitiminde Sürdürülebilirliğin Önemi
Fen bilimleri dersi yapısı gereği içerisinde farklı disiplinleri barındıran bütünleşik bir yapıdadır. Bu bütünleşik yapı
içerisinde doğa bilimleri ve bu sistemin dengeli ve uyumlu yürütülmesi için sürdürülebilirlik konularını
kapsamaktadır. Bu sebeple fen bilimleri içerisinde sürdürülebilirliğin geliştirilmesi ve yapısının benimsetilmesi
önemlidir. Ayrıca bireylerin bilimsel okuryazarlık kazanmasını sağlayarak çevresel, ekonomik ve sosyal
sürdürülebilirliğin desteklenmesinde kritik bir rol oynar eğitiminin niteliği büyük önem arz etmektedir (Demirbaş,
2015; Koçulu, 2024). Ayrıca bilim eğitimi toplumsal dönüşümde kritik bir rol oynar. Bireylerin günlük yaşamlarında
ve iş hayatlarında karşılaştıkları sorunları bilimsel yöntemleri kullanarak çözmelerine yardımcı olması, teknolojiyi
daha iyi anlamalarını ve yenilikçi çözümler üretmelerini sağlaması (Hançer vd, 2003), çevresel sorunların
31