Page 43 - bilim_dergisi
P. 43

Eker Çelebi ve Taşkın Ekici      Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Bilim ve Eğitim Dergisi 1(1), 2025    *Merve EKER ÇELEBİ

             Tablo 3: Sınıf düzeylerine göre farklı ünitelerde yer alan sürdürülebilirlik kavramı

                Sınıf Düzeyi   Ünite Numarası         Ünite Adı                   Ünite İçeriği

                                                  Maddeyi Tanıyalım,
                                  4. Ünite:                                   Atıkların Ayrıştırılması
                                                   Karıştırıp Ayıralım
                  3. Sınıf
                                                Yaşamımızı Kolaylaştıran
                                  6. Ünite:                               Kaynakların Tasarrufu Kullanımı
                                                       Elektrik

                                  6. Ünite:        Enerji Dedektifleri     Yenilenebilir Enerji Kaynakları

                  4. Sınıf
                                  7. Ünite           Işığın Peşinde               Işık Kirliliği


                                                                            Modellerde atık malzemeler
                                                   Güneş Sistemi Ve
                  6. Sınıf        1. Ünite:                                 kullanma ve güneş enerjisi
                                                      Tutulmalar
                                                                                   sistemleri

                  8. Sınıf        4. Ünite:          Sesin Dünyası                 Ses kirliliği




             Üçüncü sınıf düzeyinde sürdürülebilirlik temasında ele alınan ve SKH ile  ilişkilendirilebilen öğrenme çıktılarına
             aşağıda yer verilmiştir.
                        FB.3.7.1. Toprak oluşumuna ve yapısına ilişkin bilimsel gözlem yapabilme
                               a) Toprağın oluşumuna ve yapısına ilişkin nitelikleri tanımlar.
                               b) Toprağın yapısına ilişkin veri toplayarak kaydeder.
                               c) Toprağın yapısına ilişkin topladığı verileri açıklar.

                        FB.3.7.2. Bir bitkinin yetişmesi için gerekenlere ilişkin genelleme yapabilme
                                 a) Çevresinde bulunan tarım ürünlerinin nasıl yetiştirildiği konusunda araştırma yaparak
                                 bilgi toplar.
                                 b) Bitki yetiştirmek için gerekli ortak özellikleri belirler.

                                 c) Farklı bitkilerin yetiştirilmesinde ortak olmayan özellikleri belirler.
                                 ç) Bir bitki yetiştirmek için yapılması gerekenler konusunda önermede bulunur.
             Yukarıda  belirtilen  öğrenme  çıktıları  doğrudan  sürüdürülebilirlikle  ilişkilendirilmese  de  açlığa  son  (SKH  2)  ve
             sorumlu üretim tüketim (SKH 12) hedefleriyle ilişkilendirilmiştir. Zenginleştirme kısmında yer alan tarım alanlarının
             korunması ile ilgili araştırmalar yapmaları, ata tohumunun yaygınlaştırılmasıyla ilgili afiş tasarımı ve toprağı verimli
             hâle getirmek amacıyla organik atıklardan kompost yapılması önerilmiştir. Bu önerilerin iyi beslenmek, sürdürülebilir
             tarımı desteklemek ve gıda kaybını azaltmakla ilişkili olduğu düşünülmektedir.
             Üçüncü  sınıf  düzeyinde  “Maddeyi  Tanıyalım,  Karıştırıp  Ayıralım”  ünitesinde  ele  alınan  “FB.3.4.3.  Atıkların
             ayrıştırılmasına ilişkin problem çözebilme” ve “FB.3.6.3. Elektriği tasarruflu kullanma konusunda bilimsel veriye
             dayalı tahmin edebilme” öğrenme çıktıları da SKH ile doğrudan ilişkilidir. FB.3.4.3. numaralı öğrenme çıktısının
             öğrenme öğretme yaklaşımları altında da açıklandığı gibi öğrenciler çevresel sürdürülebilirliğin sağlanmasında atık
             yönetimini önemseyen bir anlayış, tüketilen ürünlerin kullanım ömrünü tamamlamış olmasına dikkat edilmesini ve
             atıkların ayrıştırılma sürecinde gözleme ve veriye dayalı tahminlerde bulunmaları önerilmiştir. Ünite yer alan içerikler
             sorumlu üretim ve tüketim (SKH 12) hedefiyle ilişkilendirilmiştir. FB.3.6.3 öğrenme çıktısının yanı sıra kaynakları
             verimli  ve  sürdürülebilir  bir  biçimde  kullanma  (bilinçli  tüketici  olma)  konularında  sorumluluk  almaları  için
             yönlendirmede yine öğrenme öğretme uygulamaları içinde değinilmiştir. Bu da erişilebilir ve temiz enerji (SKH 7) ile
             ilişkilendirilmiştir.
             Dördüncü sınıf düzeyinde sürdürülebilirlik temasında ele alınan ve SKH ile ilişkilendirilebilen öğrenme çıktılarına
             aşağıda yer verilmiştir.





               34
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48