Page 43 - bilim_dergisi
P. 43
Eker Çelebi ve Taşkın Ekici Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Bilim ve Eğitim Dergisi 1(1), 2025 *Merve EKER ÇELEBİ
Tablo 3: Sınıf düzeylerine göre farklı ünitelerde yer alan sürdürülebilirlik kavramı
Sınıf Düzeyi Ünite Numarası Ünite Adı Ünite İçeriği
Maddeyi Tanıyalım,
4. Ünite: Atıkların Ayrıştırılması
Karıştırıp Ayıralım
3. Sınıf
Yaşamımızı Kolaylaştıran
6. Ünite: Kaynakların Tasarrufu Kullanımı
Elektrik
6. Ünite: Enerji Dedektifleri Yenilenebilir Enerji Kaynakları
4. Sınıf
7. Ünite Işığın Peşinde Işık Kirliliği
Modellerde atık malzemeler
Güneş Sistemi Ve
6. Sınıf 1. Ünite: kullanma ve güneş enerjisi
Tutulmalar
sistemleri
8. Sınıf 4. Ünite: Sesin Dünyası Ses kirliliği
Üçüncü sınıf düzeyinde sürdürülebilirlik temasında ele alınan ve SKH ile ilişkilendirilebilen öğrenme çıktılarına
aşağıda yer verilmiştir.
FB.3.7.1. Toprak oluşumuna ve yapısına ilişkin bilimsel gözlem yapabilme
a) Toprağın oluşumuna ve yapısına ilişkin nitelikleri tanımlar.
b) Toprağın yapısına ilişkin veri toplayarak kaydeder.
c) Toprağın yapısına ilişkin topladığı verileri açıklar.
FB.3.7.2. Bir bitkinin yetişmesi için gerekenlere ilişkin genelleme yapabilme
a) Çevresinde bulunan tarım ürünlerinin nasıl yetiştirildiği konusunda araştırma yaparak
bilgi toplar.
b) Bitki yetiştirmek için gerekli ortak özellikleri belirler.
c) Farklı bitkilerin yetiştirilmesinde ortak olmayan özellikleri belirler.
ç) Bir bitki yetiştirmek için yapılması gerekenler konusunda önermede bulunur.
Yukarıda belirtilen öğrenme çıktıları doğrudan sürüdürülebilirlikle ilişkilendirilmese de açlığa son (SKH 2) ve
sorumlu üretim tüketim (SKH 12) hedefleriyle ilişkilendirilmiştir. Zenginleştirme kısmında yer alan tarım alanlarının
korunması ile ilgili araştırmalar yapmaları, ata tohumunun yaygınlaştırılmasıyla ilgili afiş tasarımı ve toprağı verimli
hâle getirmek amacıyla organik atıklardan kompost yapılması önerilmiştir. Bu önerilerin iyi beslenmek, sürdürülebilir
tarımı desteklemek ve gıda kaybını azaltmakla ilişkili olduğu düşünülmektedir.
Üçüncü sınıf düzeyinde “Maddeyi Tanıyalım, Karıştırıp Ayıralım” ünitesinde ele alınan “FB.3.4.3. Atıkların
ayrıştırılmasına ilişkin problem çözebilme” ve “FB.3.6.3. Elektriği tasarruflu kullanma konusunda bilimsel veriye
dayalı tahmin edebilme” öğrenme çıktıları da SKH ile doğrudan ilişkilidir. FB.3.4.3. numaralı öğrenme çıktısının
öğrenme öğretme yaklaşımları altında da açıklandığı gibi öğrenciler çevresel sürdürülebilirliğin sağlanmasında atık
yönetimini önemseyen bir anlayış, tüketilen ürünlerin kullanım ömrünü tamamlamış olmasına dikkat edilmesini ve
atıkların ayrıştırılma sürecinde gözleme ve veriye dayalı tahminlerde bulunmaları önerilmiştir. Ünite yer alan içerikler
sorumlu üretim ve tüketim (SKH 12) hedefiyle ilişkilendirilmiştir. FB.3.6.3 öğrenme çıktısının yanı sıra kaynakları
verimli ve sürdürülebilir bir biçimde kullanma (bilinçli tüketici olma) konularında sorumluluk almaları için
yönlendirmede yine öğrenme öğretme uygulamaları içinde değinilmiştir. Bu da erişilebilir ve temiz enerji (SKH 7) ile
ilişkilendirilmiştir.
Dördüncü sınıf düzeyinde sürdürülebilirlik temasında ele alınan ve SKH ile ilişkilendirilebilen öğrenme çıktılarına
aşağıda yer verilmiştir.
34