Page 42 - bilim_dergisi
P. 42
Eker Çelebi ve Taşkın Ekici Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Bilim ve Eğitim Dergisi 1(1), 2025 *Merve EKER ÇELEBİ
Tablo 1. Sistem düşüncesi entegrasyonunda sürdürülebilirlik okuryazarlığı (MEB, 2024c)
Farkındalık İşlevsellik Eylemsellik
Sistemin Parçalarını Belirleme Sistemi ve Bileşenleri Çözümleme / Sistem Davranışlarını Tahmin Eden
Sistemi Yapılandırma Araçları Oluşturma / Sistemdeki
Problemleri Çözme / Sistemi
geliştirme
* Sürdürülebilirliği ve * Sürdürülebilirliğin ve * Sürdürülebilir Sistem
Sürdürülebilir Kalkınmayı Anlama Sürdürülebilir Kalkınmanın Davranışlarını Tahmin Eden
* Sürdürülebilir ve Sürdürülebilir Bileşenlerini Çözümleme Araçları
Olmayan Sistemleri Anlama * Sürdürülebilir ve Sürdürülebilir Oluşturma/Seçme/Kullanma
Olmayan Sistemleri Yapılandırma * Sistemlerin Sürdürülebilirliğini
* Sürdürülebilir Olmayan Etkileyen Problemleri Çözme
Sistemlere Yönelik Problemleri ve * Sistemlerin Sürdürülebilirliği İçin
Sorunları Tartışma Geliştirdiği Çözüm Önerilerini
Eyleme Dönüştürme
Programın genel amacı sürdürülebilirlik bilinci ve farkındalığıyla doğal kaynakları verimli ve etkili kullanan, doğaya
duyarlı, küresel çevre sorunlarına yönelik farkındalığa sahip, potansiyel çevre problemlerine yönelik çözüm
geliştirebilen ve bilişsel farkındalığı yüksek, doğaya saygılı bireyler yetiştirmek olarak ele alınmış ve bir yaşam
becerisi haline getirmek hedeflenmiştir. Bu nedenle de her sınıf düzeyinde bir ünite olarak ele alınmıştır. Tablo 2’de
hangi sınıf düzeyinde hangi ünitenin sürdürülebilirlik okuryazarlığına yer verildiği gösterilmiştir.
Tablo 2: Sınıf düzeylerine göre sürdürülebilirlik temalı üniteler
Sınıf Düzeyi Ders Saati Ünite Numarası Ünite Adı
3. Sınıf 12 saat 7. Ünite Toprağı Tanıyorum, Tarımı Keşfediyorum
4. Sınıf 12 Saat 8. Ünite Sürdürülebilir Şehirler ve Topluluklar
5. Sınıf 10 Saat 7. Ünite Sürdürülebilir Yaşam ve Geri Dönüşüm
6. Sınıf 18 Saat 7. Ünite Sürdürülebilir Yaşam ve Etkileşim
7. Sınıf 12 Saat 7. Ünite Sürdürülebilir Yaşam Ve Enerji
8. Sınıf 18 Saat 7. Ünite Sürdürülebilir Yaşam ve Madde Döngüleri
Tablo 2’de belirtildiği gibi 3-8. sınıf düzeyinde her seviyede sürdürülebilirlik temasına yer verilmiş ve geniş bir zaman
ayrılmıştır. Sadece üçüncü sınıfta ünitenin adı Toprağı Tanıyorum, Tarımı Keşfediyorum olarak ele alınmış ama
program içinde doğrudan bir ilişkilendirme yapılmamıştır. Zenginleştirme ve derinleştirme bölümlerinde ise tarım
alanlarının korunmasını araştırma, ata tohumu, kompost yapma, mevsime uygun meyve ve sebzeleri listeleme, farklı
iklim koşullarında sebze meyvelerin yetiştirilip yetiştirilmeyeceğini araştırma sürdürülebilirlik okuryazarlığı ile
ilişkili olduğu için bu çalışmada yer almaktadır. Tablo 3’te farklı sınıf düzeylerinde ve farklı ünitelerde
sürdürülebilirlik okuryazarlığına değinilen ünitelerin adları ve içeriği listelenmiştir.
33