Page 42 - bilim_dergisi
P. 42

Eker Çelebi ve Taşkın Ekici      Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Bilim ve Eğitim Dergisi 1(1), 2025    *Merve EKER ÇELEBİ

             Tablo 1. Sistem düşüncesi entegrasyonunda sürdürülebilirlik okuryazarlığı (MEB, 2024c)
                       Farkındalık                     İşlevsellik                    Eylemsellik
              Sistemin Parçalarını Belirleme   Sistemi ve Bileşenleri Çözümleme /  Sistem Davranışlarını Tahmin Eden
                                             Sistemi Yapılandırma           Araçları  Oluşturma  /  Sistemdeki
                                                                            Problemleri  Çözme  /  Sistemi
                                                                            geliştirme
              * Sürdürülebilirliği ve        * Sürdürülebilirliğin ve       * Sürdürülebilir Sistem
              Sürdürülebilir Kalkınmayı Anlama  Sürdürülebilir Kalkınmanın  Davranışlarını Tahmin Eden
              * Sürdürülebilir ve Sürdürülebilir  Bileşenlerini Çözümleme   Araçları
              Olmayan Sistemleri Anlama      * Sürdürülebilir ve Sürdürülebilir  Oluşturma/Seçme/Kullanma
                                             Olmayan Sistemleri Yapılandırma  * Sistemlerin Sürdürülebilirliğini
                                             * Sürdürülebilir Olmayan       Etkileyen Problemleri Çözme
                                             Sistemlere Yönelik Problemleri ve  * Sistemlerin Sürdürülebilirliği İçin
                                             Sorunları Tartışma             Geliştirdiği Çözüm Önerilerini
                                                                            Eyleme Dönüştürme
             Programın genel amacı sürdürülebilirlik bilinci ve farkındalığıyla doğal kaynakları verimli ve etkili kullanan, doğaya
             duyarlı,  küresel  çevre  sorunlarına  yönelik  farkındalığa  sahip,  potansiyel  çevre  problemlerine  yönelik  çözüm
             geliştirebilen  ve  bilişsel  farkındalığı  yüksek, doğaya  saygılı  bireyler yetiştirmek  olarak ele  alınmış  ve  bir  yaşam
             becerisi haline getirmek hedeflenmiştir. Bu nedenle de her sınıf düzeyinde bir ünite olarak ele alınmıştır. Tablo 2’de
             hangi sınıf düzeyinde hangi ünitenin sürdürülebilirlik okuryazarlığına yer verildiği gösterilmiştir.


             Tablo 2: Sınıf düzeylerine göre sürdürülebilirlik temalı üniteler


               Sınıf Düzeyi    Ders Saati      Ünite Numarası                  Ünite Adı

              3. Sınıf      12 saat          7. Ünite           Toprağı Tanıyorum, Tarımı Keşfediyorum


              4. Sınıf      12 Saat          8. Ünite           Sürdürülebilir Şehirler ve Topluluklar


              5. Sınıf      10 Saat          7. Ünite           Sürdürülebilir Yaşam ve Geri Dönüşüm

              6. Sınıf      18 Saat          7. Ünite           Sürdürülebilir Yaşam ve Etkileşim


              7. Sınıf      12 Saat          7. Ünite           Sürdürülebilir Yaşam Ve Enerji


              8. Sınıf      18 Saat          7. Ünite           Sürdürülebilir Yaşam ve Madde Döngüleri



             Tablo 2’de belirtildiği gibi 3-8. sınıf düzeyinde her seviyede sürdürülebilirlik temasına yer verilmiş ve geniş bir zaman
             ayrılmıştır. Sadece  üçüncü sınıfta ünitenin adı Toprağı Tanıyorum, Tarımı Keşfediyorum olarak ele alınmış ama
             program içinde doğrudan bir ilişkilendirme yapılmamıştır. Zenginleştirme ve derinleştirme bölümlerinde ise tarım
             alanlarının korunmasını araştırma, ata tohumu, kompost yapma, mevsime uygun meyve ve sebzeleri listeleme, farklı
             iklim  koşullarında  sebze  meyvelerin  yetiştirilip  yetiştirilmeyeceğini  araştırma  sürdürülebilirlik  okuryazarlığı  ile
             ilişkili  olduğu  için  bu  çalışmada  yer  almaktadır.  Tablo  3’te  farklı  sınıf  düzeylerinde  ve  farklı  ünitelerde
             sürdürülebilirlik okuryazarlığına değinilen ünitelerin adları ve içeriği listelenmiştir.



















                                                                                                        33
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47