Page 41 - bilim_dergisi
P. 41

Eker Çelebi ve Taşkın Ekici      Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Bilim ve Eğitim Dergisi 1(1), 2025    *Merve EKER ÇELEBİ

            anlaşılmasını ve sürdürülebilir çözümler geliştirilmesini, dönüşümde çevresel bilincin artmasına katkıda bulunması
            gibi rollere sahiptir.
            2005  Fen  Bilgisi  Öğretim  Programında  program vizyonu bilimsel  okuryazarlığını  artırmayı  hedeflemiştir  (MEB,
            2005). Bu programda sürdürülebilirlik teması, doğrudan bir başlık altında ele alınmamakla birlikte, programın genel
            hedefleri arasında çevresel farkındalık ve sorumluluk bilincinin geliştirilmesi yer alması, çeşitli öğrenme alanları ve
            kazanımlar aracılığıyla dolaylı olarak ele alınmıştır. Bu programda sürdürülebilirlik teması çeşitli öğrenme alanları ve
            kazanımlar aracılığıyla dolaylı olarak işlenmiştir. 2013 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programında programın vizyonu;
            “Tüm öğrencileri fen okuryazarı bireyler olarak yetiştirmek” olarak tanımlanmış, sürdürülebilir kalkınma bilinciyle
            yaşam  boyu  öğrenen  bireyler  yetiştirmeyi  hedeflemiştir  (MEB,  2013).  Bu  programda  “Sürdürülebilir  Kalkınma”
            teması tek bir ünitede doğrudan yer almaktadır. 2018 programında ise amaç birey, çevre ve toplum arasındaki karşılıklı
            etkileşimi fark ettirmek; toplum, ekonomi ve doğal kaynaklara ilişkin sürdürülebilir kalkınma bilincini geliştirmek
            olarak  iki  farklı  sınıf  düzeyinde  ele  alınmıştır.  Altıncı  sınıfta  yakıtlar  ünitesinde,  sekizinci  sınıfta  sürdürülebilir
            kalkınma ünitesinde yer verilmiştir (MEB, 2018).
            2024  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli  çerçevesinde  geliştirilen  Fen  Bilimleri  Öğretim  Programı,  sürdürülebilirlik
            okuryazarlığını eğitim sürecinin merkezine yerleştirerek, öğrencilerin çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirlik
            konularında  bilinçlenmelerini  hedeflemektedir.  Bu  hedef  doğrultusunda  öğretim  programında  yer  alan  öğrenme
            çıktıları, uygulama içerikleri, performans görevleri ve projeler bir bütün olarak sürdürülebilirliği bir beceri setine
            dönüştürme gücüne sahiptir. Program, öğrencilerin doğal kaynakları verimli kullanma, çevre sorunlarına duyarlılık
            geliştirme ve bu sorunlara çözüm önerileri sunma yeteneklerini artırmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda bu
            çalışma ile 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinde Fen Bilimleri Öğretim Programında yer alan sürdürülebilirlik
            okuryazarlığı kavramını incelenmiştir.




            2. Yöntem
             Bu araştırmada eğitim araştırmalarında yaygın olarak kullanılan genel tarama modeli kullanılmıştır. Tarama modeli
             bir durumu ya da olayı mevcut haliyle incelenmesini amaçlar. Karasar (2012)’a göre Tarama Modeli “Geçmişte ya
             da halen var olan bir durumu, var olduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan araştırma yaklaşımıdır. Araştırmaya konu
             olan birey ya da nesne, kendi koşulları içinde ve olduğu gibi tanımlanmaya çalışılır. Değişkenleri herhangi bir şekilde
             değiştirme veya etkileme çabası gösterilmez. Araştırmanın temel amacı, mevcut literatürü analiz ederek elde edilen
             bulguları derlemek ve bu bulgulardan yola çıkarak bir değerlendirme yapmaktır.
             Veri analizinde mevcut durum açıklamak ve özetlemek istendiği için betimsel analiz türlerinden doküman analizi
             yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi, yazılı belgeleri sistematik olarak
             analiz  etmek  için  kullanılan bir  araştırma yöntemidir  (Yıldırım  ve  Şimşek,  2018).  Konu  ile  doğrudan  ilgili  olan
             içerikler  veri  sınıflandırma  ve  tematik  analizler  yapılmıştır.  Bu  bağlamda  2024  Fen  Bilimleri  Dersi  Öğretim
             Programında yer alan sürdürülebilirlik temalı ünite başlıkları, ünitelerin öğrenme çıktı ve sayıları, ünitelerin ders
             saatleri tablolar ile sunulmuştur.



             3. Bulgular


             Sürdürülebilirlik kavramı 2024 Türkiye Yüzyılı Marif Modeli öğretim programlarında sürdürülebilirlik genel amaçlar
             arasında ve temel yapı taşı olarak ele alınmıştır. Sadece fen bilimleri öğretim programında değil programlar arası
             bileşenler  kısmında  okuryazarlık  becerileri  altında  bütün  derslerle  ilişkilendirilmiş.  OB8.  Sürdürülebilirlik
             Okuryazarlığı olarak ele alınan kavram şöyle açıklanmıştır:
                    “Sınırlı kaynakları koruma, tüm canlıların yaşam haklarına saygı duyma, var oluşa ve insan uygarlığına
                    yararlı  olma,  nesiller  arası  eşitliği  dikkate  alma  gibi  bilgi,  beceri,  tutum  ve  yetkinlikleri  içermektedir.
                    Sürdürülebilirlik  okuryazarı  bir  birey  diğer  canlılara  saygılıdır;  kültürel,  ekonomik,  doğal  kaynakların
                    kullanılması, korunması ve sonraki nesillere bırakılması için bilgi beceri ve yetkinliklerini kullanır.”

             Sürdürülebilirlik okuryazarlığı öğretim programında okuryazarlık becerisi olarak açıklanırken alt amaçlar farkındalık,
             işlevsellik ve eylemsellik olarak üç düzeyde öğrenme çıktılarına göre sınıflandırılmıştır. Her bir okuryazarlık becerisi
             farkındalıkla başlayıp eylemsellik ile tamamlanması beklenmektedir. Sistem düşüncesi, birçok unsuru veya bileşeni
             ve bunların doğrudan ve dolaylı etkilerini anlamayı ve düşünmeyi gerektiren yerel ve küresel zorlukları ve sorunları
             çözmek için önemlidir (Mambrey vd., 2022). Bu nedenle, günümüz öğrencilerinin yerel ve küresel sorunları çözmek
             için doğrudan ve dolaylı eylemlerde bulunabilmeleri için sistematik olarak düşünmeleri ve hareket etmeleri gerekir.
             Yani  sürdürülebilir  kalkınma  hedeflerinin  de  ele  aldığı  gibi  çözümü  karmaşık  çevre  sorunlarını  fark  etmek,
             çözümlemek ve bir sonuca ulaştırmak için öğretim programında da aşamalandırılmıştır.  Tablo 1’de bu sınıflama
             gösterilmektedir.




               32
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46