Page 45 - bilim_dergisi
P. 45

Eker Çelebi ve Taşkın Ekici      Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Bilim ve Eğitim Dergisi 1(1), 2025    *Merve EKER ÇELEBİ

             Yedinci sınıf düzeyinde sürdürülebilirlik temasında ele alınan ve SKH ile ilişkilendirilebilen öğrenme çıktılarına
             aşağıda yer verilmiştir.
                          FB.7.7.1.1. Besin zincirindeki canlıları arasındaki ilişkileri yapılandırabilme
                         FB.7.7.2.1. Kaynakların tasarruflu kullanımının önemini sorgulayabilme.
             Sürdürülebilir  yaşam  ve  enerji  ünitesinde  öğrenme  öğretme  yaşantıları  bölümünde  Dünya  Su  Günü  ile  tatlı  su
             kaynakları ve su ayak izi arasında ilişkinin kurulması, su tasarrufu konusunda kamu spotları, haberler, broşürler
             yayınlar ile ilişki kurulması, kullandıkları su kaynakları ile atık su ve su arıtma tesisleri arasında ilişki kurulabilmesi
             yer almaktadır. Bu ilişkilendirme ve yukarıda belirtilen öğrenme çıktıları sorumlu üretim ve tüketim (SKH 12), Açlığa
             Son (SKH 2), Karasal Yaşam (SKH 15), Sudaki Yaşam (SKH 14), İklim Eylemi (SKH 13), Temiz Su ve Sanitasyon
             (SKH 6) ve İnsana Yakışır İş ve Ekonomik Büyüme (SKH 8) ile ilişkilendirilmiştir.
             Sekizinci sınıf düzeyinde sürdürülebilirlik temasında ele alınan ve SKH ile ilişkilendirilebilen öğrenme çıktılarına
             aşağıda yer verilmiştir.
                         FB.8.7.1.1. Bitkilerde besin üretiminde fotosentezin önemini yapılandırabilme
                         FB.8.7.1.2. Fotosentez hızını etkileyen faktörler ile ilgili hipotez oluşturabilme
                         FB.8.7.1.3. Canlılarda solunumun önemini yapılandırabilme

                         FB.8.7.2.1. Madde döngülerini şema üzerinde bilimsel çıkarım yapabilme
                         FB.8.7.2.2. Madde döngülerinin yaşam açısından önemini yapılandırabilme
                         FB.8.7.2.3. Küresel iklim değişikliklerinin nedenlerini ve olası sonuçlarını tartışabilme
                         FB.8.7.2.4. Ülkemizdeki küresel iklim değişikliğinin sebep olduğu bir probleme yönelik çözüm önerisi
                         sunabilme
             Yukarıda  sekizinci  sınıf  düzeyinde  sürdürülebilirlik  teması  altında  yer  alan  öğrenme  çıktılarına  yer  verilmiştir.
             Fotosentez ve atmosferdeki karbondioksit düzeyini değiştirmesi, madde döngüleri, küresel iklim değişikliğini içerik
             olarak seçilmesi nedeniyle bu öğrenme çıktıları İklim Eylemi (SKH 12), Karasal Yaşam (SKH 15), Sudaki Yaşam
             (SKH 14) ve Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim (SKH 12) ile ilişkilendirilmiştir.
             Son olarak öğretim programında sosyal-duygusal öğrenme becerileri yer almaktadır. Öğrencilerin çevresel sorunlara
             duyarlılık  geliştirmeleri  ve  toplumsal  sorumluluk  bilinci  kazanmaları  hedeflemiştir.  “Toplumsal  sorunların
             çözümünde  sorumluluk  almaları  gerektiğini  fark  etmeleri,  çevre  sorunlarına  duyarlı  olmaları,  çevre  sorununun
             çözümüne yönelik sosyal sorumluluk projesi üretmeleri”  SKH 17 (Hedefler için Ortaklıklar) ile bağlantılıdır. Bu
             projeler,  öğrencilerin  toplumsal  sorunlara  duyarlılık  geliştirmelerine  ve  bu  sorunlara  çözüm  üretme  becerilerini
             pekiştirmelerine destek olacağı düşünülmektedir.



             4. Tartışma ve Sonuç

             Bu çalışmada, fen bilimleri öğretim programlarının sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle (SKH) ilişkisi incelenmiş ve
             elde edilen veriler çeşitli açılardan değerlendirilmiştir. Bulgular, öğretim programının SKH’lerle güçlü bir bağ kurma
             potansiyeline  sahip  olduğunu  göstermektedir.  Eğitim  doğası  gereği  tüm  SKH’lerin  temelinde  yer  alan  ve  diğer
             hedeflerin başarıya ulaşmasını doğrudan veya dolaylı olarak destekleyen kilit bir unsur olarak ele alınabilir (Mensah
             ve  Enu-Kwesi,  2018).  Nitelikli  ve  kapsayıcı  eğitim,  bireylerin  bilgiye,  beceriye  ve  farkındalığa  sahip  olmalarını
             sağlayarak sürdürülebilir kalkınmanın hızlandırılmasına katkı sağlayacaktır (MEB, 2024a). Bu ve bunun gibi birçok
             gelişme  ile  birlikte  öğretim  programları  güncellenmiş  ve  hazırlanan  programlar  geçmiş  programlarlar
             karşılaştırılmıştır (Çelik ve Yılmazlar, 2023). 2024 programında ise küresel hedefler ve Türkiye'nin kalkınma hedefleri
             göz  önüne  alındığında  Fen  Bilimleri  eğitiminin  sürdürülebilirlik  okuryazarlığının  eklenmesi  hem  ulusal  hem  de
             küresel anlamda olumlu etkiler yaratacağı düşünülmektedir.
             2024  Türkiye  Yüzyılı  öğretim  programında  göze  çarpan  değişikliklerden  biri  olarak  Sürdürülebilirlik  temasının
             programda çok geniş ve kapsamlı bir şekilde ele alınmış olmasını söyleyebiliriz. Her sınıf düzeyinde bir ünite olarak
             yer almasının yanı sıra farklı ünitelerde okuryazarlık becerisi olarak ilişkilendirilmiştir. Sürdürülebilirlik kavramının
             sistem düşüncesi içerisinde boyutlandırılmış olması karmaşık görünse de program içi ve programlar arası  sarmal
             yapıyı  göz  önüne  sunmaktadır.  2024  Türkiye  Yüzyılı  Maarif    Modeli  çerçevesinde  Fen  Bilimleri  Öğretim
             Programı'nda yer alan öğrenme çıktıları, Birleşmiş Milletler SKH ile doğrudan ilişkilendirilebileceğine dair bulgulara
             yer almaktadır.








               36
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50