Page 44 - bilim_dergisi
P. 44

Eker Çelebi ve Taşkın Ekici      Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Bilim ve Eğitim Dergisi 1(1), 2025    *Merve EKER ÇELEBİ

                        FB.4.8.1. Sürdürülebilir bir yaşam alanı kurmaya ilişkin bilimsel sorgulama yapabilme
                         a) Sürdürülebilir bir yaşam alanı kurmaya ilişkin soru veya problem tanımlar.
                         b) Sorusunu/problemini cevaplamada kullanabileceği bir sürdürülebilir yaşam alanı modeli
                        geliştirir.
                         c) Sürdürülebilir bir yaşam alanı kurmaya ilişkin araştırma planlayarak modelini
                         gerçekleştirir.
                         ç) Yaşam alanının sürdürülebilirliğine ilişkin verileri analiz ederek yorumlar.
                         d) Yaşam alanının sürdürülebilir olup olmadığına ilişkin kanıta dayalı açıklama yaparak çözüm
                        üretir.
                         e) Sürdürülebilir bir yaşam alanı kurmaya ilişkin bilgiyi değerlendirerek paylaşır.
             Yukarıda belirtilen öğrenme çıktılarında ve öğrenme öğretme yaşantılarında yer alan sürdürülebilir bir yaşam alanı
             modelini birlikte tartışarak geliştirme ve yaşam alanının sürdürülebilir olup olmadığına ilişkin kanıta dayalı açıklama
             yaparak  (çevresel,  toplumsal,  ekonomik  olarak  değerlendirerek)  çözüm  üretmeleri  beklenmektedir.  Bu  bağlamda
             sürdürülebilir şehirler ve topluluklar SKH ile ilişkilendirilmiştir.
             Dördüncü sınıf düzeyinde ayrıca Enerji Dedektifleri ve Işığın Peşinde ünitelerinde “FB.4.6.2. Elektrik üretiminde
             yenilenebilir  ve  yenilenemeyen  enerji  kaynaklarını  kullanmaya  ilişkin  eleştirel  düşünebilme”  ve  “FB.4.7.3.  Işık
             kirliliğinin canlılara etkisine ilişkin probleme yönelik çözüm önerilerini değerlendirebilme” öğrenme çıktılarından
             SKH  ve  sürdürülebilirlik  temasına  yer  verilmiştir.  FB.4.6.2.  Zenginleştirme  bölümünde  enerji  kaynaklarının
             sürdürülebilirliklerine ilişkin akıl yürütme, çıkarım yapma yer almaktadır. FB.4.7.3. numaralı öğrenme çıktısı ve
             öğrenme  öğretme  uygulamaları  bölümünde  öğrencilerin  problemin  sebeplerini  sürdürülebilirlik  çerçevesinde
             tartışarak problemi yapılandırmaları ve çözüm önerilerini sürdürülebilirlik açısından değerlendirmeleri sağlanması
             belirtilmiştir. Öğrenme çıktıları ve içerikler erişilebilir ve temiz enerji (SKH 7), sürdürülebilir şehirler ve topluluklar
             (SKH 11), sorumlu üretim ve tüketim (SKH 12), iklim eylemi (SKH 13) ile ilişkilendirilmiştir.
             Beşinci  sınıf  düzeyinde  sürdürülebilirlik  temasında  ele  alınan  ve  SKH  ile  ilişkilendirilebilen  öğrenme  çıktılarına
             aşağıda yer verilmiştir.
                     FB.5.7.1.1. Evsel atıklarda geri dönüştürülebilen ve dönüştürülemeyen maddeleri sınıflandırabilme
                     FB.5.7.1.2.  Kaynakların  etkili  kullanımı  konusunda  geri  dönüşümün  önemli  olduğuna  yönelik  bilimsel
                     çıkarımda buluna bilme
                     FB.5.7.1.3. Yakın çevresinde atık yönetiminin uygulanabilirliğine ilişkin deneyimlerini yansıtabilme
             Yukarıdaki öğrenme çıktıların ışığında öğrenme  ve öğretme yaklaşımlarında atık yönetiminin çevresel temizliğin
             yanında sürdürülebilirliğin parçası olduğu ve sürdürülebilirlik açısından önemli olduğunu fark etmeleri, öğrencilerin
             kendi  davranışlarına  ilişkin  değerlendirme  yapmaları,  uygun  yöntemleri  kullanmaları  ve  tasarruflu  davranma
             konusunda  sorumluluk  almaları  yer  almıştır.  Bu  bağlamda  SKH’den  sorumlu  üretim  ve  tüketim  (SKH  12),
             sürdürülebilir şehirler ve topluluklar (SKH 11) ile ilişkilendirilmiştir.
             Altıncı  sınıf  düzeyinde  sürdürülebilirlik  temasında  ele  alınan  ve  SKH  ile  ilişkilendirilebilen  öğrenme  çıktılarına
             aşağıda yer verilmiştir.
                       FB.6.7.1.1. Biyoçeşitliliğin doğal yaşam için önemini sorgulayabilme
                       FB.6.7.1.2. Biyoçeşitliliği tehdit eden faktörleri araştırma verilerine dayalı tahmin edebilme
                       FB.6.7.2.1. Isınma amaçlı yakıt kullanımının insan ve çevre üzerine etkilerini tartışabilme
                       FB.6.7.2.2. Yakın çevresindeki veya ülkemizdeki bir çevre problemine ilişkin çözüm üretebilme
             Yukarıda  belirtilen  öğrenme  çıktılarında  ve  öğrenme  öğretme  yaşantılarında  yer  alan  biyoçeşitliliği  tehdit  eden
             faktörlerde mera alanlarının sürülmesi, aşırı otlatma, anız yakılması, aşırı gübre ve tarımsal ilaç kullanımı, yerel ürün
             çeşitlerinin yerini yüksek verimli yerel olmayan ürün çeşitlerinin alması, şehirleşme, endüstrileşme, ormanların tahrip
             edilmesi ve orman yangınları, ihtiyaç fazlası konut edinimi, turizm sektöründeki hızlı gelişmeler ve yetişmiş insan
             eksikliği gibi konuları ele alınması beklenmektedir. Sürdürülebilir sistem anlayışını fark etmeleri ve sürdürülebilir bir
             yaşam  için  insanlara  düşen  görevler  konusunda  kazandığı  farkındalığı  çevreleriyle  paylaşmaları  sağlanması
             beklenmektedir.  Bu  içerikler  ise  Karasal  Yaşam  (SKH  15),  İklim  Eylemi  (SKH  13),  Sürdürülebilir  Şehirler  ve
             Topluluklar (SKH 11), Sorumlu Üretim ve Tüketim (SKH 12), İnsana Yakışır Ekonomik büyüme (SKH 8) ve Temiz
             Su Sanitasyon (SKH 6) ile ilişkilendirilmiştir.
             Altıncı sınıf düzeyinde ayrıca güneş sistemleri ve tutulmalar ünitesinde FB.6.4.3.4. Güneş enerjisinin günlük hayat ve
             teknolojideki yenilikçi uygulamalarına ilişkin eleştirel düşünebilme ve FB.6.4.3.4. Güneş enerjisinin günlük hayat ve
             teknolojideki yenilikçi uygulamalarına ilişkin eleştirel düşünebilme öğrenme çıktılarında güneş enerjisinin gelecekte
             kullanımına ve Güneş enerjisi kullanımının yaygınlaşmasının insanlara ve doğaya sağladığı faydaları sorgulamaları
             da hem sürdürülebilirlik ile ilgili hem de Erişilebilir ve Temiz Enerji (SKH 7) ile ilişkilendirilmiştir.





                                                                                                        35
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49