Page 46 - bilim_dergisi
P. 46

Eker Çelebi ve Taşkın Ekici      Denizli İl Millî Eğitim Müdürlüğü Bilim ve Eğitim Dergisi 1(1), 2025    *Merve EKER ÇELEBİ

             Besin zincirindeki bozulmalar, mera alanlarının sürülmesi ve aşırı otlatma, tarım ve gıda üretiminde eşitsizlikler,
             besleyici gıdaya erişimin, sürdürülebilir tarımı teşvik gibi konular da SKH 2 (Açlığa Son) hedefiyle ilişkilendirilmiştir.
             Kompost yapma, tarım ile ilgili araştırmalar yapma programda yer alan önemli içeriklerdendir.
             Enerji kaynakları ve kullanımıyla ilgili konular, öğrencilere temiz ve yenilenebilir enerji kaynaklarının (güneş, rüzgar,
             hidroelektrik) kullanımı ve önemi, elektrik üretiminde sürdürülebilir bir yaklaşımı teşvik etme, fosil yakıtların (kömür,
             petrol) azaltılması, enerji üretiminin çevresel etkilerini minimuma indirme, enerji verimliliği uygulamaları, gereksiz
             enerji tüketimini ve buna bağlı ışık kirliliğini azaltılması SKH 7 (Erişilebilir ve Temiz Enerji) ile ilişkilendirilmiştir.

             Programda  öğrencilerin  kaynakları  verimli  kullanmasına,  doğaya  duyarlı  olmasına  ve  çevre  sorunlarına  çözüm
             geliştirmesine dair becerileri kazanmaları hedeflenmektedir. Bu, SKH 12 (Sorumlu Üretim ve Tüketim) ile doğrudan
             ilişkilidir. Öğrencilerin atık yönetimi ve geri dönüşüm konularında bilinçlenmeleri, bu hedefin gerçekleştirilmesine
             önemli bir yer tutmaktadır. Dördüncü sınıf düzeyinde bu konuya yer verilmesi ise programın güçlü bir yönü olarak
             ele alınabilir.

             Öğrencilerin iklim değişikliği, su tasarrufu ve enerji verimliliği konularında bilgi sahibi olmaları ve bu konularda
             projeler  geliştirmeleri,  SKH  13  (İklim  Eylemi)  ile  ilişkilendirilmiş  bağlantılı  olarak  yorumlanmıştır.  Programda,
             öğrencilerin karbon ayak izlerini hesaplamaları ve bu konuda tasarruf önlemleri geliştirmeleri teşvik edilmektedir.
             Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı, sera gazı emisyonlarını azaltılması iklim değişikliğiyle mücadelede etkili
             olması, elektrik üretiminde fosil yakıt kullanımını azaltmanın, enerji tüketimine bağlı çevresel zararları önlemesi,
             yenilenebilir enerji kaynaklarının aydınlatma sistemlerinde tercih edilmesi gibi konular da İklim Eylemi hedefiyle
             ilişkili olarak ele alınmıştır.

             Karasal  ekosistemleri  korumak,  sürdürülebilir  şekilde  yönetmek,  ormanların,  toprakların  ve  biyoçeşitliliğin
             korunması,  besin  zincirinin devamlılığı  ve  ekosistemlerin sürdürülebilirliği,  fotosentez ve  solunum,  doğal  yaşam
             alanlarını koruma ve biyoçeşitliliği tehdit eden faktörleri sorgulama becerileri de SKH 15 (Karasal Ekosistemlerin
             Korunması), SKH 6 (Temiz Su ve Sanitasyon) ve SKH 14 (Sudaki Yaşam) ile ilişkilendirilmiştir.
             Şehirlerde sürdürülebilir atık yönetim sistemlerinin oluşturulması, temiz ve yaşanabilir şehirlerin geliştirilmesi, atık
             dönüşümü,  şehirlerde  çevre  kirliliğini  önlemek  ve  altyapıyı  geliştirmek,  kaynakların  verimli  kullanılması  ve  atık
             oluşumunun en aza indirilmesi, geri dönüşümle enerji tasarrufu ve malzeme yeniden kullanımı sağlanabilmesi, arazi
             kullanımı, doğal alanların yok olması ise SKH 11 (Sürdürülebilir Şehirler ve Topluluklar) ile ilişkilendirilmiştir.
             Program  bütünüyle  ele  alındığında  sosyal  duygusal  öğrenme  ve  sürdürülebilirlik  becerileri  farklı  derslerle  de
             ilişkilendirilmiş olması, öğrenme öğretme yaşantıları ile açıklanması, zenginleştirme ve derinleşme bölümlerinde yer
             alan  örnekler  ile  de  SKH  4  (Nitelikli  Eğitim)  ile  ilişkilendirilebilir.  Eğitim  yoluyla  sürdürülebilirlik  bilincinin
             artırılması, gelecekteki nesillerin çevreye duyarlı bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunması programın güçlü
             yönlerinden  biridir.  Farklı  bölgelerdeki  öğrenci  profilleri,  öğretmen  deneyimleri,  altyapı  imkanları  ve  eğitim
             materyallerinin  etkinliği  gibi  değişkenler  göz  önüne  alındığında  öğretim  programında  hem  zenginleştirme  ve
             destekleme önerileri ve hem de farklı konularla ilişkilendirmeler yapılmıştır. Bu da nitelikli eğitim (SKH 4), eğitimde
             fırsat eşitliği sağlamakla doğrudan ilişkili olduğu için programın yapısının da bu kalkınma hedefleriyle doğrudan
             ilişkili olduğu sonucuna varılabilir.
             Ateş tarafından (2019) yapılan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sürdürülebilir Kalkınma Eğitimi Açısından
             Analizi isimli çalışmada, sürdürülebilir kalkınma boyutlarının fen bilimleri programındaki yeri incelenmiştir (Ateş,
             2019). Sürdürülebilir kalkınma boyutları incelendiğinde, genel olarak çevre bilinci, insan-doğa ilişkisi, hava kirliliği
             ve küresel ısınma gibi çevresel konuların daha çok yer aldığı görülmektedir. Bu çalışma çalışmamızın içerik analizine
             yakın bir çalışma olup 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ile yapıldığı için örtüşmemektedir.
             İçerikte  kullanılan  alana  özgü  bilginin  yanında  sürdürülebilir  yaşam,  küresel  iklim  değişikliği,  tarım  alanlarının
             korunması, ata tohum, sıfır atık, kompost yapma, atığın dönüştürülmesi, ileri dönüşüm uygulamaları gibi güncel ve
             yenilikçi ifadelere yer verildiği görülmektedir. Geçmiş öğretim programlarındaki gibi sadece ekonomik boyuta yer
             verilmemiş doğa boyutu da gözetildiği düşünülmektedir. Bilinçli tüketici olma, doğal kaynakları koruma ekonomik
             kaygılardan önce ele alındığı görülmektedir. Bir diğer önemli değişimlerden biri de atık kavramı sadece geri dönüşüm
             odaklı ele alınmamış, atık azaltma, tekrar kullanma, ileri dönüşüm uygulamaları gibi yöntemlere de yer verilmiş
             olması olarak gösterilebilir. Sonuç olarak, Fen Bilimleri Öğretim Programı'ndaki öğrenme çıktıları, sürdürülebilir
             kalkınma hedefleri ile uyumlu bir şekilde tasarlanmış olup, öğrencilerin çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirlik
             konularında bilinçlenmelerine katkıda bulunmaktadır. Bu bağlamda, eğitim süreçleri aracılığıyla sürdürülebilir bir
             gelecek için gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılmasının hedeflendiği görülmektedir.




             5. ÖNERİLER
             Araştırmamızdan elde edilen bulgulara dayalı olarak eğitim programlarında yer alan sürdürülebilirlik okuryazarlığı
             kavramının okullarda nasıl ele alındığı, kültürel farklılıklara göre değişip değişmediği, uygulayıcıların ve öğrencilerin
             konu hakkındaki görüşleri araştırılabilir.



                                                                                                        37
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51